Lektion. Åk. 1. Svenska – Gemenskap och familj

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Temat: Gemenskap och familj

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll – “Berättande texter och hur de är uppbyggda” – “Gemenskap och hur man interagerar i olika gruppsituationer” [Lgr 22, Svenska, Åk. 1]

Betygskriterier Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till “Knyttet och Muminfamiljen” (10 min)

  • Presentera boken och dess författare.
  • Berätta om temat gemenskap och familj i berättelsen.
  • Fråga eleverna om deras egna familjer och vänner, och vad som gör dem speciella.
  • Läs ett kort stycke ur boken för att väcka intresse.

Diskussion om gemenskap (15 min)

  • Diskutera vad gemenskap betyder och hur den kan kännas.
  • Fråga eleverna hur de känner att de hör ihop med sina familjer och vänner.
  • Låt dem dela med sig av minnen från roliga stunder med sin familj eller vänner.
  • Prata om hur Knyttet och Muminfamiljen visar gemenskap i berättelsen.

Aktivitet – Skapa en gemenskapsbok (15 min)

  • Introducera aktiviteten där eleverna får illustrera och skriva om en speciell stund med sin familj eller vänner.
  • Ge exempel på vad de kan skriva om, såsom lekar, resor, eller firande.
  • Låt eleverna rita och skriva på några sidor av sin egen gemenskapsbok.
  • Dela med sig av sina berättelser i smågrupper.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och teman som togs upp om gemenskap och familj.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor och fundera på hur de kan vara bra vänner och familjemedlemmar.
  • Avsluta med en gemensam reflektion kring vikten av att stödja varandra.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring
Gemenskap Känslan av att tillhöra en grupp eller familj och att dela något med dem.
Familj En grupp av individer som har en gemensam relation, ofta släkt.
Vänskap Relation mellan personer som bygger på tillit, respekt och omtanke.
Berättelse En sammanhängande berättning som beskriver händelser eller personer.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad betyder gemenskap för er och hur känner ni det i er familj?
  • B. Kan ni berätta om en gång när ni kände er riktigt glada tillsammans med er familj eller vänner?
  • C. Hur kan vi stödja våra vänner och familjemedlemmar för att stärka gemenskapen?

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i små grupper för att skapa en “gemenskapsaffisch”. På affischen ska de skriva ner och rita vad som gör deras familj eller vänskapsgrupper speciella, samt aktiviteter som de gör tillsammans. Sedan presenterar de sin affisch för klassen, vilket främjar delaktighet och en känsla av samhörighet.

Exit-ticket

  • Vad handlar boken om? Svar: Gemenskap och familjens betydelse.
  • Vad är viktigt i en vänskap? Svar: [Elevens eget svar].
  • Kan du beskriva en speciell stund med din familj? Svar: [Elevens eget svar].
  • Hur kan vi visa att vi bryr oss om varandra? Svar: [Elevens eget svar].
  • Vad tyckte du om aktiviteten och vad lärde du dig? Svar: [Elevens eget svar].

Hemuppgift

Eleverna får i uppdrag att rita sin familj och skriva ner vad de tycker om att göra tillsammans. De ska fundera på hur deras familj arbetar som ett team och vad som gör dem unika. Om en elev inte kan göra hemuppgiften, kan de istället berätta om någon speciell stund med en vän.

Citat

“Familj är inte bara en viktig del av livet, det är livet.” – Michael J. Fox (1961-) Detta citat betonar betydelsen av familj och gemenskap, vilket är centralt för lektionen och speglar relationerna i Knyttet och Muminfamiljens berättelse.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Zack och pyjamasen”. Denna lektion syftar till att utforska teman kring rädslor och trygghet.


Modern Tillbaka-knapp