Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Lära sig läsa
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsinnehållet riktar sig mot att eleverna ska utveckla sin förmåga att läsa och förstå olika typer av texter. Detta omfattar grundläggande läsfärdigheter, språkets ljudsystem och hur man avläser skrivna ord.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa texter med flyt och förstå innehållet i det lästa samt beskriva hur ord och meningar är uppbyggda.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till läsning (15 min)
– Presentera syftet med timmen: att bli en bättre läsare.
– Förklara vikten av att kunna läsa och hur det används i vardagen.
– Läs en lätt och rolig text högt för klassen och stanna upp för att diskutera berättelsens innehåll.
Bokstavsgenomgång (15 min)
– Genomgå viktiga bokstäver och ljud genom att använda flashcards.
– Visa hur man formar bokstäver med rätt uttal och ljud.
– Låt eleverna repetera bokstäverna både högt och i skrift.
Samtalsövning kring läsning (10 min)
– Dela in eleverna i smågrupper för att diskutera vad de tycker om att läsa.
– Ta fram några bilder från böcker och låt eleverna beskriva vad de ser.
– Ge exempel på frågor som kan ställas för att engagera dem i diskussionen.
Läsning av korta texter (5 min)
– Introducera korta texter av olika typer (t.ex. berättelser, fakta).
– Låt varje elev läsa en mening var från en text, vilket uppmuntrar till samarbete.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att läsa en kort och enkel bok med en kamrat. De ska tillsammans diskutera den lästa texten och berätta vad de tyckte om boken. Aktiviteten syftar till att stärka både läsförståelse och interaktion.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
– Vilken bok läste du idag? (Eleven skriver titeln)
– Vad handlar boken om? (Kort sammanfattning, 1-2 meningar)
– Nämn en karaktär i boken och något om dem. (Elevens val)
– Tyckte du om boken? Varför? (Ja/Nej och en kort förklaring)
– Vilken bok skulle du vilja läsa nästa gång? (Eleven skriver en boktitel)
Hemläxa
Eleverna ska läsa en kort text hemma (t.ex. en saga) och förbereda sig för att berätta om den i klassen. Texten bör vara 1-2 sidor lång.
Fördjupningsuppgift
För den som vill fördjupa sin läsning kan de få i uppdrag att skapa en egen kort berättelse med minst tre meningar. De flesta klasser kan även inkludera bilder för att illustrera berättelsen och presentera den för sina klasskamrater.
Förslag för nästa lektion
Temat för nästa lektion: Introduktion till bokstäver och ljud
I nästa lektion kan vi fokusera på nya bokstäver och ljud, där vi även inkluderar rim och ramsor för att göra läsningen mer interaktiv. Denna lektion är relevant eftersom den bygger vidare på elevernas nyfikenhet kring läsning och förbereder dem för att kombinera bokstäver till ord. Kunskapskravet för nästa lektion kommer att handla om att forma ord och förstå deras betydelse.
Förberedelser
– Välj ut en kort och engagerande text att läsa högt.
– Förbered flashcards med bokstäver och ljud.
– Samla material för bokläsningsaktiviteten.