En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Svenska – Läsinlärning

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Läsinlärning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll syftar till att introducera grundläggande läsfärdigheter, inklusive att förstå sambandet mellan ljud och bokstäver, samt att läsa och förstå enkla texter. Eleverna ska också få möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna läsa och förstå enkla texter samt berätta om vad de har läst. De ska också kunna identifiera ljud och bokstäver och använda detta i läsning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ljud och bokstäver (10 min)

– Presentera ljuden i alfabetet och visa hur de relaterar till bokstäver.
– Använd exempel genom att lyssna på ljud och visa motsvarande bokstav.
– Diskutera varför det är viktigt att känna till ljud och bokstäver för läsning.

Så läser vi tillsammans (15 min)

– Läs en kort och enkel text högt för eleverna.
– Låt eleverna följa med i texten och visa på viktiga ord och bokstäver.
– Ställ frågor under läsningen för att kontrollera förståelsen.

Introduktion till enkla ord (15 min)

– Presentera och skriv några enkla ord på tavlan, exempelvis “katt”, “hund” och “boll”.
– Låt eleverna läsa upp orden högt tillsammans.
– Diskutera orden och deras betydelse för att öka ordförrådet.

Aktivitet: Skapande av egna ord (10 min)

– Dela ut papper och färgade pennor till eleverna.
– Be eleverna att skriva sina egna enkla ord och rita en bild som representerar ordet.
– Låt några elever dela med sig av sina skapelser med klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa egna ord och illustrera dem på papper. Detta kopplas till lektionens tema genom att stärka deras läsförståelse och ordförråd. Genom att skriva och rita engageras eleverna i både läsning och skrivning.

Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

– Vilket ljud gör bokstaven “K”?
Svar: K-k-ljudet.
– Vad är ordet för ett djur som säger “mjau”?
Svar: Katt.
– Nämn ett ord som börjar med bokstaven “H”.
Svar: Hund.
– Vad gör vi när vi läser?
Svar: Vi förstås texten.
– Hur många bokstäver finns i alfabetet?
Svar: 29 bokstäver.

Hemläxa

Eleverna ska i hemmet öva på att läsa 5 nya ord som de har valt tillsammans med en förälder eller vårdnadshavare. De ska också rita en bild kopplad till ordet.

Fördjupningsuppgift

Eleverna som vill fördjupa sig kan få i uppgift att skapa en liten bok med egna skrivna ord och illustrationer. Detta kan uppmuntra dem att öva på att använda ljud, bokstäver och ord genom att formulera egna berättelser.

Förslag för nästa lektion

Tema: Läsförståelse genom bilder
I nästa lektion bör vi fokusera på att läsa och förstå med hjälp av bilder. Eleverna kommer att träna på att tolka och beskriva bilder som hör samman med texter. Detta stödjer deras förmåga att koppla samman bild och text, vilket är viktigt för läsförståelsen.

Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på läsfärdigheterna från den tidigare lektionen och ger eleverna möjligheten att använda sina nyförvärvade kunskaper i betydelsefulla sammanhang.

Förberedelser

– Förbereda korta och tydliga texter för högläsning.
– Skapa och kopiera arbetsblad med ord som eleverna kan arbeta med.
– Säkerställa att material för ritning och skrivning finns tillgängligt.


×