Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Lyssna på saga
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att lyssna och återberätta både muntligt och i skrift genom berättande som sagor och liknande litterära former.
Kunskapskrav
Eleven kan återberätta och samtala om innehållet i sagor och andra berättelser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sagor (10 min)
- Berätta kort om vad en saga är.
- Diskutera vanliga teman och karaktärer i sagor.
- Ge exempel på kända sagor som eleverna kanske känner till.
Lyssnande aktivitet (15 min)
- Läs en klassisk saga högt för eleverna.
- Stanna upp ibland för att ställa frågor om handlingen.
- Ge eleverna tid att reflektera kring vad de hörde.
Sammanfattning av sagan (10 min)
- Be eleverna berätta om sin favoritkaraktär från sagan.
- Diskutera vad som hände i sagan och dess budskap.
- Skapa en gemensam mindmap på tavlan över sagans handling och karaktärer.
Avslutande diskussion (15 min)
- Fråga eleverna hur de skulle ha löst en konflikt i sagan om de var karaktärer.
- Låt eleverna dela sina tankar i par eller små grupper.
- Samla tankarna i plenum.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att rita sin favoritkaraktär från sagan och skriva en mening om varför de valt just den karaktären.
Exit-ticket
- Vilken var din favoritkaraktär i sagan? Svar: Namnet på karaktären.
- Vad handlade sagan om? Svar: En kort sammanfattning av handlingen.
- Vilket problem fanns i sagan? Svar: Beskriv konflikten.
- Hur löste sig problemet? Svar: En kort beskrivning av slutet.
- Vad tyckte du mest om med sagan? Svar: Ditt personliga omdöme.
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att lyssna på en saga hemma (kan vara en ljudbok eller saga uppläst av en familjemedlem) och skriva ner en mening om vad de tyckte om sagan samt rita något som hände i berättelsen. Detta kan fungera både som läxa och som en återkoppling för elever som varit borta.
Citat
“Berättande är en av de mest grundläggande formerna för mänsklig kommunikation.” – Neil Gaiman, 2013. Detta citat betonar vikten av berättande och hur sagor är en del av vår kultur och kommunikation, vilket sammanfaller med temat för lektionen.
Nästa lektion
Nästa tema skulle kunna vara “Skriva egen saga”. Det är relevant för ämnet, eftersom eleverna får möjlighet att använda sin fantasi och applicera det de lärt sig om sagor.