Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Svenska – Miljöskydd och bevarande

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Miljöskydd och bevarande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla grunderna för miljöskydd och bevarande av djur och deras livsmiljöer. Eleverna ska få insikter om hur människans handlingar påverkar naturen och vilka åtgärder som kan vidtas för att skydda ekosystemen.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna förstå och förklara hur olika aktiviteter påverkar miljön och vara medvetna om vikten av att skydda djur och natur. De ska också kunna kommunicera sina tankar kring miljöskydd på ett enkelt och tydligt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till miljöskydd (10 min)

• Introducera temat för lektionen och diskutera vad miljöskydd innebär.
• Använd bilder på hotade djur och förstörda miljöer för att fånga elevernas uppmärksamhet.
• Diskutera varför det är viktigt att skydda naturen och djuren som lever där.

Människans påverkan på miljön (15 min)

• Förklara olika sätt som människor påverkar miljön, såsom avfall, föroreningar och avskogning.
• Ställ frågor som “Vad kan hända om vi slänger skräp i naturen?” och “Vad kan vi göra för att hjälpa till?”.
• Ge exempel på konkreta resultat av mänsklig påverkan, som försvunna djurarter.

Grupper och problemlösning (15 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem ett scenario där de diskuterar hur en viss aktivitet påverkar miljön (t.ex. att plocka blommor i en äng).
• Be dem att tänka kritiskt och komma med förslag på hur de kan skydda djur och deras livsmiljöer.

Presentation av lösningar (5 min)

• Låt varje grupp presentera sina idéer och lösningar för klassen.
• Diskutera likheterna och skillnaderna mellan gruppernas tankar och lösningar.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionen genom att gå igenom de viktigaste punkterna om miljöskydd.
• Fråga eleverna vad de lärt sig och hur de kan bidra till att skydda miljön i sin vardag.

Eleverna skapar en affisch om hur man kan skydda naturen och djuren i deras egna miljöer. De kan använda bilder, teckningar och ord för att illustrera sina idéer. Aktiviteten ger dem möjlighet att uttrycka sina tankar och öka medvetenheten om bevarande.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

• Vad betyder miljöskydd? (exempel: att skydda naturen)
• Nämn två sätt människor påverkar miljön. (exempel: skräp, föroreningar)
• Beskriv en konsekvens av dålig miljöskydd. (exempel: att djur försvinner)
• Vad kan vi göra för att hjälpa till att skydda djur? (exempel: inte slänga skräp)
• Nämn ett djur som behöver skydd. (exempel: havssköldpadda)

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (ca 50-75 ord) om hur de kan bidra till att skydda miljön runt omkring sig. De kan även rita en bild av något de kan göra för att hjälpa till.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja ett specifikt djur och undersöka hoten mot det, samt skriva en rapport om vad vi kan göra för att skydda det. De ska inkludera både text och bilder i sin presentation.

Förslag för nästa lektion

Djurens livscykler
I nästa lektion kan vi fokusera på djurens livscykler och hur dessa påverkas av miljön. Det är relevant eftersom eleverna kommer att förstå hur olika faser i djurens liv har betydelse för deras överlevnad, särskilt i relation till miljöskydd och bevarande.

Förberedelser

• Samla informationsmaterial om miljöskydd och hotade djur.
• Förbereda exempel på hur man kan bidra till att skydda miljön.
• Se till att det finns affischmaterial för aktiviteten.


Modern Tillbaka-knapp
×