Lektionsplanering: Sagan om de två fåglarna
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Natur och vänskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Berättande texter och hur de är uppbyggda
- Teman i olika berättelser och hur de kan kopplas till verkliga livet
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1]
Betygskriterier
Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till “Sagan om de två fåglarna” (10 min)
- Presentera boken och dess författare.
- Berätta om temat natur och vänskap i berättelsen.
- Fråga eleverna vad de tycker om fåglar och varför de är viktiga för naturen.
- Läs ett kort stycke ur boken för att väcka intresse.
Diskussion om natur och vänskap (15 min)
- Diskutera hur naturen kan påverka vänskap.
- Fråga eleverna om de har egna upplevelser av att leka i naturen med vänner.
- Låt dem dela med sig av sina egna berättelser.
- Prata om hur fåglarna i sagan visar vänskap gentemot varandra.
Aktivitet – Skapa ett fågelbidrag (15 min)
- Introducera aktiviteten där eleverna får rita en fågel och skriva om vad den gör i naturen.
- Ge exempel på olika fågelarter och deras beteenden.
- Låt eleverna samarbeta i par för att skapa en kort historia om deras fågel.
- Dela med sig av sina fågelberättelser i klassen.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och teman som togs upp om natur och vänskap.
- Ge eleverna möjligheten att ställa frågor om ödslighet och samarbete i naturen.
- Avsluta med att be eleverna tänka på hur de kan ta hand om naturen och sina vänner.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Natur | Den fysiska världen inklusive växter, djur och landskap. | |
Vänskap | Relation mellan personer som bygger på tillit, respekt och omtanke. | |
Berättelse | En sammanhängande berättelse om händelser eller personer. | |
Fågel | En typ av djur med fjädrar som oftast kan flyga. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka fåglar känner ni till? Hur ser de ut?
- B. Hur kan vi hjälpa och ta hand om djuren i naturen?
- C. Vad betyder vänskap för er i relation till naturen och djuren?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “vänskapsvägg” i klassrummet där de hänger upp sina fågelbilder och berättelser. Varje elev får presentera sin fågel och berätta om dess egenskaper eller vad den gör för att bidra till naturen. Detta stärker grupperingen i klassrummet och väcker intresse för djur och natur, samtidigt som eleverna får öva på att tala inför klassen.
Exit-ticket
- Vad handlar boken om? Svar: Natur och vänskap mellan fåglar.
- Vilken fågel skulle du vilja vara och varför? Svar: [Elevens eget svar].
- Vilken känsla förknippar ni med att vara i naturen? Svar: [Elevens eget svar].
- Hur kan vi skydda naturen och sina vänner? Svar: [Elevens eget svar].
- Vad har du lärt dig idag om natur och vänskap? Svar: [Elevens eget svar].
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att gå ut i naturen och observera en fågel. De ska rita den fågel de ser och skriva några meningar om vad den gjorde. Om en elev inte kan lämna in hemuppgiften, kan de prata om fåglar de sett tidigare istället.
Citat
“I den tysta naturen kan ett hjärta njuta av livet.” – Henry David Thoreau (1817-1862)
Detta citat betonar vikten av att spendera tid i naturen för att skapa lugn och vänskap, vilket knyter an till lektionen om relationer inom naturen.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Pettson och Findus”. Denna lektion syftar till att utforska teman om samarbete och problemlösning.