Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Stavning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecknen samt stavning av vanligt förekommande ord i elevnära texter.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Betygskriterier
“Eleven skriver enkelt och tydligt med vanliga ord och fraser, och på ett delvis fungerande sätt följer grundläggande skrivregler.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 3]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till stavning (10 min)
- Presentera varför stavning är viktigt i kommunikationen.
- Visa exempel på ord som oftast stavas fel.
- Diskutera skillnaden mellan ljud och bokstav.
- Demonstrera hur ett ord uttalas korrekt och skrivs i ljudstruktur.
Arbete med ljud och bokstäver (15 min)
- Genomför en ljudövning med eleverna för att identifiera ljuden i olika ord.
- Använd bilder för att koppla ljuden till bokstäverna.
- Låt eleverna ringa in nya ord i en lista.
Spel och aktiviteter för stavning (15 min)
- Introducera ett språkspelet där eleverna ska stava ord korrekt.
- Dela in klassen i grupper för att samla ord och stava dem tillsammans.
- Använd digitala verktyg som appar för att träna stavning.
Avslutande diskussion och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad vi har lärt oss under lektionen.
- Diskutera med eleverna om deras favoritord att stava och varför.
- Ge exempel på hur vi kan använda rätt stavning i vår vardag.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Stavning | Att skriva ord med rätt bokstäver i korrekt ordning. | Svenska: “stava” (att skriva) |
Bokstad | Tecken som används i vårt skriftspråk. | Latin: “alphabetum” (alfabet) |
Gemener | Små bokstäver som används i vanliga ord. | Latin: “geminus” (dubbla) |
Versaler | Stora bokstäver som ofta används i början av meningar. | Latin: “versalis” |
Ljud | Det ljud som skapas av talande ord. | Svenska: “ljud” (ljudresultat) |
Diskussionsfrågor
- A. Om du skulle uppfinna ett nytt ord, vilket skulle det vara och vad skulle det betyda? Hur skulle du stava det?
- B. Tänk på ett ord som du tycker är extra svårt att stava. Vad är det som gör det svårt, och vad skulle kunna hjälpa dig att komma ihåg hur man stavar det?
- C. Vilken betydelse har det att stava rätt i olika sammanhang? Kan du ge exempel på när felstavning skulle kunna ge olika betydelser?
Aktivitet
Eleverna ska i par arbeta med att skapa en egen “stavningsbok”. Varje par ska välja ett antal ord som de har lärt sig under veckan och börja med att skriva ner orden i sin bok. De ska också rita bilder som representerar varje ord. Denna aktivitet syftar till att förstärka kopplingen mellan stavning och betydelse, samtidigt som de får använda sin kreativitet. Efter att boken är färdig ska grupperna få presentera sina ord och bilder för klassen.
Exit-ticket
- Vilket ord lärde du dig idag?
- Hur stavas ditt favoritord?
- Vad är en gemen?
- Ge ett exempel på ett ord med versal.
- Varför är det viktigt att kunna stava rätt?
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att samla in minst fem nya ord från sina hem eller familjestunder och skriva ner dem i sina stavningsböcker. De ska också be sina föräldrar att hjälpa dem att stava dessa ord korrekt. Under nästa lektion ska de dela med sig av sina ord och förklara vad de betyder.
Citat
”Ord är de byggstenar som vi använder för att bygga våra tankar.” – Madeleine L’Engle, 1975. Citatet betonar vikten av språk och stavning i kommunikationen och hur vi formar våra tankar och idéer genom ord.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Ordförråd och kommunikation”. Den föreslagna lektionen syftar till att utöka elevernas ordförråd och förståelse för hur ord kan användas för att uttrycka olika känslor och tankar.