Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Trivselregler
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion behandlas centrala teman såsom språkets betydelse för samspel och kommunikation, samt vikten av att visa hänsyn och respekt för varandra i skolmiljön. Eleverna får möjlighet att diskutera och uttrycka sina tankar om trivselregler och hur dessa kan tillämpas i deras vardag.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i samtal och diskussioner, beskriva och förklara sina tankar och känslor, samt visa att de lyssnar på andra. De ska också kunna respektera och anpassa sig till trivselregler i gruppsituationen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till trivselregler (15 min)
– Presentera ämnet om trivselregler och deras betydelse för en god skolmiljö.
– Gå igenom de olika trivselreglerna en och en och be eleverna ge exempel på hur de kan tillämpas.
– Ställ frågor till eleverna för att få dem att reflektera över sina egna erfarenheter kopplade till reglerna.
Gruppdiskussion om regler i olika miljöer (20 min)
– Dela in eleverna i små grupper och ge varje grupp en bild av antingen klassrummet, skolgården eller en annan relevant miljö.
– Be grupperna diskutera vilken eller vilka trivselregler som är viktiga att följa i den miljön de fått.
– Samla eleverna igen och låt varje grupp redovisa sina tankar.
Lekar och rörelsepaus (25 min)
– Introducera lekar som uppmuntrar samarbete och respekt, såsom “Stafett med regler” där eleverna i team ska utföra uppgifter kopplade till trivselregler.
– Efter stafetten, ha en kort rörelsepaus med enkla stretchövningar eller en sång för att främja fokus och energi.
Sammanfattning och reflektion (15 min)
– Sammanfatta lekar och diskussioner som genomförts under lektionen.
– Be eleverna att dela med sig av en regel de tycker är viktig och varför.
– Avsluta med att påminna om att trivselreglerna gäller både i skolan och på fritiden.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en “Trivselregler-plansch” där de tillsammans skriver ner de regler de diskuterat. Denna ska hängas upp i klassrummet som en ständig påminnelse om viktiga trivselregler.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vad betyder det att vara snäll?
Svar: Att behandla varandra med omtanke och respekt.
– Ge ett exempel på hur man respekterar någons kropp.
Svar: Man frågar innan man rör vid någon eller man lämnar dem ifred.
– Hur kan vi lösa en konflikt?
Svar: Genom att prata med varandra, lyssna och säga förlåt.
– Varför är det viktigt att ha roligt tillsammans?
Svar: För att vi ska trivas och känna oss glada i skolan.
– Vad är toalett-vett?
Svar: Att tvätta händerna efter man har varit på toaletten och stänga dörren.
Hemläxa
Skriv en kort text (c:a 50 ord) om vilken trivselregel du tycker är viktigast och varför.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan i par skapa en kort berättelse som visar hur en av trivselreglerna används i en specifik situation. Berättelsen ska innehålla dialog och beskrivningar av karaktärerna samt hur de löser sina problem.
Förslag för nästa lektion
Fortsatt arbete med trivselregler
I nästa lektion kan eleverna fördjupa sig i hur man kan skapa en god stämning i klassrummet och på fritids. Lektionen kan inkludera diskussioner om vänskap, att bygga relationer och att vara en god lyssnare. Genom att lära sig mer om sociala interaktioner och empati, kan eleverna stärka sin förståelse och tillämpning av trivselreglerna.
Förberedelser
– Förbereda material för trivselregler-planschen (papper, färger, klister).
– Sätta ihop grupper för diskussionerna och dela ut bilder av miljöerna.
– Planera lekar och rörelseaktiviteter för att främja samarbete och trivsel.