Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Teknik – Föremål och tekniska system

Föremål och tekniska system i vardagen och hur de har förändrats över tid

Årskurs
1

Ämne
Teknik

Tema
Föremål och tekniska system

Tematisk Undervisning

1. Inledning till Teknik

  • Presentera begreppet teknik med hjälp av bilder på olika föremål (t.ex. gamla och nya telefoner, lampor, leksaker).
  • Diskutera med eleverna vad de ser och vilken teknik som används.

2. Utforskning av Föremål

  • Ta med både moderna och äldre föremål till klassrummet. Låt barnen undersöka dem.
  • Dela upp klassen i grupper och ge dem olika föremål att studera. Be dem beskriva vad de ser och hitta likheter och skillnader.

3. Tidslinje

  • Skapa en tidslinje som visar hur olika tekniska system har förändrats över tid. Använd bilder och korta beskrivningar.
  • Låt eleverna rita sina egna versioner av förändrade föremål.

Praktiska Aktiviteter

1. Bygg Projekt

  • Ge eleverna material (kartong, plastflaskor, tyg etc.) för att bygga egna versioner av teknikföremål.
  • Låt dem presentera sina skapelser för klassen och förklara hur de har använts.

2. Film och Media

  • Visa korta filmer eller animationsklipp som visar hur teknik har utvecklats.
  • Diskutera filmen efteråt och ställ frågor som “Vad var annorlunda?” och “Vad tycker ni om den gamla tekniken?”.

Reflektion och Sammanfattning

1. Klassdiskussion

  • Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig. Vad var mest intressant för dem?
  • Kan de tänka sig hur tekniken kommer att se ut i framtiden?

2. Skapa en Utställning

  • Sätt ihop en liten utställning av föremålen och deras beskrivningar i klassrummet.
  • Involvera föräldrar genom att bjuda in dem att se utställningen.

Genom att använda en kombination av diskussioner, praktiska aktiviteter och reflektion kan eleverna få en djupare förståelse för teknikens roll i vardagen och hur den har förändrats över tid.


Modern Tillbaka-knapp
×