Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Historia 1b – Historiebruk

Lektionsplanering

Årskurs: 1b
Ämne: Historia 1b
Tema: Historiebruk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna kunskaper om hur historia används i samhället och i vardagslivet, vilket inkluderar en förståelse för hur bruket av historiska berättelser och referenser kan påverka människors identiteter, värderingar och föreställningar. Eleverna ska också få insikter om historian som en skapelse som bygger på källor, och hur dessa källor kan tolkas och användas i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan ställa frågor till historiska källor, beskriva vad som kan vara en historisk källa och ge några välgrundade exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna. Dessutom för eleven enkla resonemang om hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till historiebruk (10 min)

– Definiera begreppet historiebruk och dess betydelse.
– Diskutera kort varför vi använder historia i vår samtid.
– Ge exempel på hur historia kan påverka identitet och kulturell förståelse.

Kategorisering av historiebruk (15 min)

– Presentera olika former av historiebruk: politiskt, ideologiskt och kulturellt.
– Ge konkreta exempel på var och hur dessa former kan ses i samhället.
– Låt elever diskutera i par om exempel de kan tänka sig i deras liv.

Källkritik i historiebruk (15 min)

– Introducera de grundläggande principerna för källkritik.
– Gå igenom hur man kan värdera källor ur ett historiebruksperspektiv.
– Låt eleverna arbeta med en källa och diskutera dess användbarhet i ett historiskt sammanhang.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Sammanfatta lektionen och dess centrala begrepp.
– Ställ frågor för att se hur mycket eleverna har förstått.
– Ge exempel på hur vi kan använda det historiska perspektivet i vardagen.

Aktivitet

Eleverna arbetar i grupper för att skapa en presentation om ett aktuellt ämne där historiebruk syns. De ska inkludera exempel på hur historien används för att stödja olika ståndpunkter. Varje grupp ska använda minst två olika källor och presentera för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.

Exit-ticket

– Vad är historiebruk?
Historiebruk är hur historia används för att påverka nutida frågor och identiteter.
– Vilka typer av historiebruk finns det?
Politiskt, ideologiskt och kulturellt historiebruk.
– Varför är källkritik viktigt i historiebruk?
Källkritik hjälper oss värdera informationens trovärdighet och betydelse.
– Ge ett exempel på historiebruk i modern tid.
Högtider som firar historiska händelser, som nationaldagar.
– Hur kan historia påverka vår identitet?
Genom att forma vår förståelse för kultur och samhälle baserat på historiska narrativ.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (300-400 ord) där du analyserar hur en historisk händelse används idag i olika kontexter (politisk, kulturell, etc.).

Fördjupningsuppgift

Välj en historisk händelse och analysera hur den har återberättats i olika sammanhang genom tidens gång. Gå in på olika aktörers perspektiv och syften. Skriftlig rapport, 800-1000 ord.

Förslag för nästa lektion

Tidslinjer och historiskt perspektiv

I nästa lektion kan vi fokusera på hur vi kan skapa tidslinjer för att visualisera förändringarna i historiebruk över tid. Detta kommer hjälpa eleverna förstå kontinuitet och förändring som en del av historisk analys. Lektionen bör täcka hur historiska händelser integreras i vår nutid och varför det är relevant.

Förberedelser

– Förbered exempel på olika typer av historiebruk.
– Samla källor för källkritik-uppgiften.
– Välj ut specifika historiska händelser för diskussion och analys.


Modern Tillbaka-knapp
×