Lektionsplanering
Årskurs: 2-4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Värdegrund och gemenskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla normer och värden som syftar till att eleverna utvecklar en känsla för samhörighet, ansvar och respekt för sig själva och andra. Viktiga aspekter är hur man agerar i sociala sammanhang, och hur kamratskap och gemenskap kan främjas i skolan och i samhället.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna delta i och bidra till samtal och diskussioner om normer och värden samt kunna diskutera och reflektera över kamratskap, och vad det innebär att vara en god vän.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till värdegrunden (10 min)
- Vad är värdegrund?
- Varför är det viktigt i skolan?
- Diskutera exempel på värden (respekt, ansvar, omtanke).
Kamratskapsövningar (15 min)
- Praktiska övningar för att stärka kamratskap.
- Diskutera hur man kan vara en bra vän.
- Reflektera kring vad som gör att vi trivs tillsammans.
Diskussionsrunda (15 min)
- Grupper diskuterar när de känt sig inkluderade eller exkluderade.
- Elevens plats i gruppen och hur man kan bidra till en bättre gemenskap.
- Sammanfatta i helklass.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och vad vi har lärt oss om värdegrund och gemenskap.
- Ge förslag på hur vi kan stärka vår gemenskap i klassrummet.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en gemensam affisch med olika värden som de anser är viktiga. De ska skriva eller rita inslag som symboliserar respekt, ansvar, och omtanke. Efter att affischerna har gjorts kommer grupperna att presentera sina budskap för klassen. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och samarbete samt ger eleverna ansvar för sina gemensamma värden.
Exit-ticket
- Vad är en värdegrund?
- Svar: En uppsättning grundläggande värden som vi ska följa i våra relationer.
- Nämn ett värde som är viktigt för dig.
- Svar: Respekt.
- Hur kan vi visa respekt för varandra?
- Svar: Genom att lyssna och vara omtänksamma.
- Vad betyder kamratskap för dig?
- Svar: Att vara en bra vän och stödja varandra.
- Hur kan vi gå vidare med värdegrunden i vår klass?
- Svar: Genom att prata mer om den och utföra aktiviteter som inkluderar alla.
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva ett par meningar om ett tillfälle då de har hjälpt en vän eller någon annan. De kan också rita en bild som uttrycker hur de kände sig när de gjorde något snällt för någon annan. Denna hemuppgift syftar till att förstärka samtalet om värden och bygga både självkänsla och empati.
Citat
Det största är inte hur många gånger vi faller. Det största är hur många gånger vi reser oss igen. – Nelson Mandela, 1994. Detta citat knyter an till lektionen genom att framhäva vikten av att stå upp för sina värderingar och stödja varandra i svåra tider, vilket är centralt i värdegrunden.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Mångfald och acceptans”. Den föreslagna lektionen syftar till att utforska de olika kulturer och bakgrunder som finns i vår klass, och hur vi tillsammans kan skapa en inkluderande gemenskap.