Lektion. Åk. 2. Bild – Naturens Färger – Måla Landskap

Lektionsplanering

Årskurs: 2

Ämne: Bild

Tema: Naturens Färger – Måla Landskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utforska och skapa bilder av landskap och naturmotiv. Lektionen syftar till att utveckla deras färdigheter i användning av färg och teknik för att framställa naturens skönhet.

Kunskapskrav

Eleven kan framställa bilder med en variation av färger och tekniker och beskriva sina val av motiv och skapandeprocess.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till landskapsmålning (10 min)

  • Diskutera betydelsen av naturlandskap och vad elevens favoritlandskap kan vara.
  • Visa exempel på kända landskapsmålningar och diskutera vad som gör dem tilltalande.
  • Låt eleverna dela med sig av sina erfarenheter från naturbesök eller resor.

Genomgång av måleritekniker (15 min)

  • Demonstrera hur man målar landskap med olika tekniker, som akvarell, akryl eller tjocka färger.
  • Gå igenom hur man kan använda olika borstar och verktyg för att skapa texturer, som gräs, träd och vatten.
  • Diskutera vikten av perspektiv och hur man kan få landskapet att se mer djupt ut.

Skapande av landskapsmålningar (15 min)

  • Låt eleverna börja måla sina egna landskap, inspirerade av det de sett i verkligheten eller deras fantasi.
  • Läraren går runt för att ge stöd och inspiration under arbetets gång.
  • Uppmuntra deltagarna att inkludera färger och detaljer som representerar deras personliga upplevelser av naturen.

Samling och reflektion (10 min)

  • Samla klassen och låt några elever visa sina målningar och berätta om sina motiv och färgval.
  • Diskutera vad de tycker är viktigt i sina målningar och vad de lärt sig om landskap.
  • Reflektera över vilken känsla deras målningar förmedlar, och vilket budskap de vill förmedla om naturen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en landskapsmålning där de fritt får välja motiv, som berg, hav, skog eller ängar. De bör använda olika tekniker för att göra sin målning levande, såsom att blanda färger och skapa texturer.

Exit-ticket

  • Vad valde du för landskap och varför?
    Svar: Beskrivning av motivet (t.ex. “En skog”).
  • Vilka färger använde du och hur kände du att de passar in i ditt landskap?
    Svar: Specifika färger och deras betydelse.
  • Vad tyckte du var mest utmanande?
    Svar: Personliga reflektioner.
  • Hur kändes det att måla och skapa ditt landskap?
    Svar: Personliga reflektioner.

Modern Tillbaka-knapp