Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 2. Engelska – Dagar och månader

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Dagar och månader

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska fokusera på att namnge och beskriva veckodagar och månader, samt hur dessa hänger ihop med olika aktiviteter och händelser under året. Eleverna kommer att läsa och höra texter relaterade till dagar och månader och träna på att uttrycka sina åsikter om favoritdagar och planer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge veckodagar och månader, använda dem i korta fraser och meningar, samt delta i samtal om sina aktiviteter och preferenser kopplade till dessa. De ska också kunna förstå och återge innehåll från enklare texter om dagar och månader.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dagar och månader (10 min)

Presentera temat “Dagar och månader” för klassen.

Diskutera vilka veckodagar och månader eleverna känner till och använd en kalender för att visa dem.

Be eleverna att dela sin favoritdag och varför den är speciell för dem.

Lyssning och diskussion om månader (15 min)

Läs en kort berättelse eller text som handlar om månader och deras betydelse, inklusive typiska aktiviteter för varje månad.

Pausa och fråga eleverna om deras erfarenheter av olika månader och vad de gör under dem.

Diskutera hur vädret kan variera beroende på månaden.

Sång om dagar och månader (10 min)

Lär eleverna en enkel sång som handlar om månader, t.ex. “The Months of the Year”.

Diskutera låtens innehåll och be eleverna att nämna sin favoritmånad.

Engagera klassen genom att sjunga och röra sig till musiken.

Aktivitetsdiskussion – Veckoplanering (10 min)

Dela in klassen i små grupper och be dem diskutera sina veckoscheman, vilket de uppskattar att göra på olika dagar.

Ge dem exempel att prata om, till exempel: “Vad gör du på måndagar?”, “Vad brukar du göra på helgen?”.

Låt grupperna dela sina diskussioner med klassen för att öva på att använda dagar och aktiviteter i sina svar.

Avslutning och reflektion (5 min)

Samla klassen och be dem dela med sig av sin favoritmånads aktiviteter.

Diskutera hur olika aktiviteter går ihop med specifika dagar och månader, som högtider eller skoldagar.

Betona vikten av att kunna planera sina aktiviteter och förstå tidens betydelse.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “månadskalender”, där de ritar bilder av sina favoritdagar/månader och skriver en kort text om vad de tycker om att göra under den perioden. Varje månad ska ha en bild och en text om en aktivitet/evenemang som är relevant för just den månaden.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

Vilken är din favoritdag i veckan?

Svar: [Fyll i favoritdag].

Nämn en aktivitet du gör på din favoritdag.

Svar: [Uppskattad aktivitet].

Vilken månad gillar du mest och varför?

Svar: [Favoritmånad och orsak].

Kan du namnge någon av månaderna vi pratade om idag?

Svar: [Namn på månad].

Vad gör du vanligtvis under helgen?

Svar: [Aktivitet].

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att observera vad som händer under en vecka (eller mer om så genomförbart) och skriva en kort text på 30-50 ord om vad de har gjort varje dag. De ska inkludera vilken dag det var och vilka aktiviteter som ägde rum.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan skapa en digital presentation om en specifik månad, där de ska inkludera information om väder, högtider, traditioner och aktiviteter som utförs under månaden. De ska använda bilder och kunna redogöra för sin månad för klasskamraterna.

Förslag för nästa lektion

Tema: Kläder och mode

I nästa lektion kan vi fokusera på att namnge olika typer av kläder och diskutera deras användning för olika årstider och väder. Eleverna kommer att lära sig om kläder som är typiska för varje säsong och hur man beskriver sin klädstil. Detta bygger en grund för vardaglig kommunikation och självuttryck.

Förberedelser

Välj och förbered en berättelse om månader för läsning.

Samla bilder av olika dagar, månader och relaterade aktiviteter.

Förbered material till månadskalendern, inklusive papper och färgmaterial.


Modern Tillbaka-knapp
×