Lektionsplanering: Grundläggande verb
Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Grundläggande verb
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på grundläggande engelska verb som springa, hoppa och gå. Eleverna kommer att lära sig att använda dessa verb i meningar och förstå deras betydelse i olika sammanhang.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge och använda flera grundläggande verb på engelska. De ska även kunna konstruera enkla meningar med dessa verb och delta i aktiviteter där dessa verb används.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till grundläggande verb (10 min)
- Presentera bilder eller kort som visar olika grundläggande verb, såsom “run,” “jump,” “walk,” “swim,” och “dance.”
- Säg namnen på varje verb och demonstrera handlingen, låt eleverna upprepa efter dig och efterlikna rörelsen.
- Diskutera kort vad varje verb betyder och ge exempel på när vi använder dessa verb. Ställ frågor som “What do you do at the park?” för att engagera eleverna.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut verbkort med bilder som representerar varje verb.
- Låt eleverna para ihop verbkort med rätt bilder.
- Genomför en aktiv övning där eleverna får turas om att visa ett verb och låta klasskamraterna gissa vilket verb det är genom att göra handlingen.
- Ställ frågor som “What do you do when you play?” för att uppmuntra dem att använda verb.
Praktisk aktivitet (15 min)
- Eleverna deltar i en “verbjakt” där de ska utföra uppgifter relaterade till de verb de lärt sig. Exempelvis ska de springa till en viss plats, hoppa tre gånger, och gå tillbaka.
- Varje elev får också en “verbschema” där de ska skriva ner och rita vad de gör när de utför de olika verben.
- Dela in klassen i grupper och låt dem skapa en kort teaterföreställning där de visar upp verb, vilket hjälper dem att visualisera meningen.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om grundläggande verb och deras betydelse.
- Diskutera varför verb är viktiga för att beskriva vad vi gör.
- Fråga eleverna vilket verb de tycker mest om och varför.
- Avsluta med att repetera några av de verb som diskuterats under lektionen.
Diskussionsfrågor
- A. Vilket verb tycker ni är roligast att göra och varför?
- B. När brukar ni använda verbet “hoppa”? Kan ni ge ett exempel?
- C. Har ni något speciellt sport som ni utövar med ett av dessa verb?
Aktivitet
Eleverna ska göra en “verbskiss” där de ritar eller klipper ut bilder av olika aktiviteter de gör dagligen och skriver ordet på engelska. De ska också skapa enkla meningar kring verben, till exempel “I run fast” eller “I jump high.” Detta hjälper dem att förstärka sin lärdom av verb och kreativa uttryck.