Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Leksaker och spel
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till leksaker och spel. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika leksaker, hur de används och vad de innebär, samt kunna diskutera sina favoritspel.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge flera leksaker och spel på engelska. De ska kunna använda dessa ord i enkla meningar och delta i diskussioner om sina favoritleksaker och spel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till leksaker och spel (10 min)
- Visa bilder av olika leksaker, som dockor, bilar, bollar och brädspel.
- Säg namnen på leksakerna och låt eleverna upprepa efter dig.
- Diskutera kort vad varje leksak gör och hur man leker med dem. Ställ frågor som “What games do you like to play?” för att engagera eleverna.
- Fråga vilka leksaker och spel de har hemma.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder och namn på olika leksaker och spel.
- Låt eleverna para ihop bilderna med rätt ord.
- Genomför en aktiv övning där de visar deras kort för klassen och säger vad det är.
- Använd spel som “Simon Says” där du ger kommandon med leksaker, till exempel “Hold up your toy car.”
Praktisk aktivitet (15 min)
- Eleverna får i uppgift att skapa en egen leksak eller spel på papper. De ska rita sin leksak och skriva en kort beskrivning av hur man leker.
- Be dem att presentera sina skapelser för klassen och förklara vad de har gjort.
- Organisera en “leksaksshow” där eleverna får visa sina teckningar och diskutera sina favoritleksaker samt hur de brukar leka med dem.
- Ha en klassdiskussion om regler för olika spel som de kan spela tillsammans, och hur man kan ha roligt med leksaker.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om leksaker och spel.
- Diskutera varför leksaker är viktiga för barn och hur de hjälper till att utveckla färdigheter.
- Fråga eleverna vilket deras favoritspel är och varför.
- Avsluta med att repetera några av de leksaker och spel som diskuterades under lektionen.
Diskussionsfrågor
- A. Vad är din favorit leksak och vad gör den speciell för dig?
- B. Vilket spel tycker ni är roligast att spela med vänner?
- C. Kan ni berätta om en gång när ni hade kul med en leksak eller ett spel?
Aktivitet
Eleverna ska göra en “leksaks- och spelbok” där de skriver namn och beskriver sina tre favoritleksaker och tre favoritspel. De ska skapa bilder av varje leksak och spel och skriva ner en mening om varför de gillar dem. Denna aktivitet hjälper dem att knyta ihop språket med sin egen erfarenhet.