Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 2. Engelska – Naturens element

Lektionsplanering: Naturens element

Årskurs: 2

Ämne: Engelska

Tema: Naturens element

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till naturens element. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika naturliga företeelser såsom berg, floder, träd och andra element i naturen.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika element i naturen på engelska och beskriva deras egenskaper. De ska också kunna använda dessa ord i meningar och diskutera hur dessa element påverkar vår miljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till naturens element (10 min)

  • Visa bilder på olika elementen i naturen som berg, floder, sjöar, träd, blommor och djur.
  • Säg namnen på varje element och låt eleverna upprepa efter dig.
  • Diskutera kort vad som kännetecknar varje element och vart de finns. Ställ frågor som “What is your favorite place in nature and why?” för att engagera eleverna.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med bilder av olika naturens element och namnen på dessa.
  • Låt eleverna para ihop bilderna med rätt ord.
  • Genomför en aktiv övning där eleverna får visa sina kort och säga vad det föreställer.
  • Diskutera hur dessa element är viktiga för vår planet och vårt liv.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skapa en “naturbok” där de ritar och namnger olika element i naturen. Varje sida ska beskriva vad de har ritat och vilket nuvarande eller historiska djur som lever i det elementet.
  • Be dem att presentera sin bok för klassen och berätta om vad de lärt sig.
  • Organisera en “naturutforskning” där eleverna ska lista och beskriva olika element från sin omgivning som de kan se under skolan eller under en promenad i skolan.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om naturens element.
  • Diskutera varför naturen är viktig för oss och hur vi kan skydda den.
  • Fråga eleverna vad de tycker är det vackraste i naturen och varför.
  • Avsluta med att repetera de ord och fraser som de lärt sig under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilket naturens element tycker du mest om och varför?
  • B. Har du någon särskild plats i naturen där du gillar att vara?
  • C. Hur påverkar naturen vårt liv?

Aktivitet

Eleverna ska gå ut och observera ett område kring skolan och skriva ner tre element i naturen som de ser, samt namnge dem på engelska. De ska ta kort eller rita dem och inkludera beskrivningar av varje element. Denna aktivitet hjälper dem att koppla teori med praktik och öka deras medvetenhet om miljön.


Modern Tillbaka-knapp