Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Historia
Tema: Undersökning av våra egna familjehistorier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska få kunskap om historiska händelser, inklusive migrationer, och hur dessa händelser kan påverka familjer och samhällen. Eleverna kommer att utforska sina egna familjehistorier och koppla dem till större historiska sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur historiska händelser påverkar människor och deras levnadsförhållanden. Dessutom kan eleven samtala om och redogöra för sin egen familjehistoria och dess betydelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till familjehistorier (10 min)
- Diskutera vad en familjehistoria är och varför den är viktig.
- Ge exempel på hur migration kan påverka familjer (t.ex. flytt till nya länder).
- Berätta om lektionens syfte och hur eleverna kommer att arbeta med sina egna historier.
Genomgång av migrationsbegrepp (10 min)
- Förklara vad migration betyder och diskutera olika typer av migration (t.ex. frivillig, tvång).
- Dela exempel på kända migrationshistorier och deras påverkan på familjer.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas tankar kring sin egen familjebakgrund.
Samla information om egna familjer (15 min)
- Ge eleverna tid att intervjua en familjemedlem om deras historia.
- Förse dem med ett frågeschema att använda under intervjun.
- Diskutera vad de borde tänka på under intervjun, såsom att ställa öppna frågor.
Delning av familjehistorier (10 min)
- Dela in klassen i mindre grupper där eleverna får berätta om vad de lärt sig.
- Uppmuntra eleverna att lyssna på varandra och ställa frågor.
- Sammanfatta diskussionerna i klassen och lyft fram spännande berättelser.
Reflektion och avslutning (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion och ställ frågor om vad eleverna har lärt sig.
- Diskutera vikten av att förstå sin egen historia i relation till samhället.
Aktivitet
Eleverna ska intervjua en familjemedlem (till exempel en förälder, far- eller morförälder) om deras liv, specifikt med fokus på eventuella migrationer. De får dokumentera vad de lär sig och presentera detta för klassen. Aktiviteten kopplar till temat genom att koppla personliga erfarenheter till historiska fenomen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad är migration? Migration betyder att flytta från ett ställe till ett annat, ofta mellan länder.
- Ge ett exempel på varför människor migrerar. Människor kan migrera för att söka bättre levnadsvillkor eller fly från krig.
- Vad är viktigt att tänka på när man berättar om sin familjehistoria? Det är viktigt att vara ärlig och respektfull när man berättar om perspektiv och upplevelser.
- Hur kan din familjehistoria påverka din syn på samhället? Genom att känna till min familjehistoria kan jag förstå hur migration påverkar vårt samhälle idag.
- Nämn en ny sak du lärde dig om din familj idag. Elevernas svar kommer att variera beroende på deras intervjuer.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en liten berättelse om sin familjehistoria som ska vara mellan 100-200 ord.
Fördjupningsuppgift
För att nå A-nivåns kunskapskrav, kan eleverna undersöka och skapa en presentation om en historisk migration som påverkat deras familj eller ett samhälle. De ska använda källor och beskriva hur migrationen har format identiteten hos dem eller deras samhälle och diskussionen kring migrationens påverkan.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av historiska migrationer: Nästa lektion kan handla om att jämföra egna familjehistorier med kända migrationshistorier från historien, exempelvis stora migrationssviter som till följd av krig eller ekonomiska kriser. Detta ger eleverna möjlighet att se likheter och skillnader i orsak och verkan av migrationer över tid. Lektionen bör också omfatta en diskussion om hur dessa händelser format samhället och hur de fortsätter att påverka dagens migrationsfrågor.
Förberedelser
- Förbered ett frågeschema som eleverna kan använda under intervjun.
- Samla exempel på migrationshistorier att dela med klassen.
- Se till att det finns ett utrymme för grupperna att samlas och diskutera.