Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Historia
Tema: Förr i tiden, bodde
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen ska skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer, tas upp. Minnen berättade av människor som lever nu och hemlands historia ska också belysas. Undervisningen ska ge eleverna förståelse för hur människor levde, arbetade och umgicks under olika historiska perioder.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge exempel på hur människor levde, och diskutera och reflektera över skillnader och likheter mellan dåtida och nutida levnadssätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till förr i tiden (10 min)
– Introducera tamtiden och hur människor bodde. Ställ frågor om vad eleverna redan vet.
– Använd bilder och illustrationer av gamla hus och byar för att skapa en visuell förståelse.
– Diskutera skillnaderna mellan det vardagliga livet då och nu.
Berättelser från förr (15 min)
– Läs en kort berättelse eller saga som handlar om livet i en by förr i tiden.
– Ställ öppna frågor om karaktärerna och deras liv för att engagera eleverna.
– Låt eleverna diskutera i par vad de skulle tycka om att leva på den tiden.
Jämförelser av livsvillkor (15 min)
– Presentera en kort sammanställning av levnadsvillkoren för barn, kvinnor och män förr.
– Använd en enkel tabell för att illustrera skillnader och likheter.
– Diskutera hur faktorer som arbete, familj och fritid har förändrats över tid.
Kreativ reflektion (10 min)
– Ge eleverna ett par minuter att rita sitt drömhus baserat på deras förståelse av hur hus såg ut förr.
– Be några elever att presentera sina hus och förklara varför de valde att rita det på det sättet.
Sammanfattning (5 min)
– Gå igenom vad vi har lärt oss under lektionen.
– Dela ut ett kort frågeformulär till eleverna för att samla feedback på lektionen.
Aktivitet
Eleverna kan skapa en tidslinje över en vanlig dag förr i tiden, där de ritar ned viktiga händelser och aktiviteter. De kan använda olika färger för att representera olika delar av dagen (vid morgonen, dagen och kvällen). Detta kommer att hjälpa dem att förstå och visualisera livsstilen på den tiden.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad var ett vanligt yrke förr i tiden?
Svar: Jordbrukare.
– Hur många personer brukar bo i ett hus förr?
Svar: Ofta flera generationer, mindre familjer.
– Vilka tyger användes ofta till kläder förr?
Svar: Ull och lin.
– Nämn en aktivitet barn gjorde förr i tiden.
Svar: Utomhuslekar eller hjälp till på gården.
– Vad tycker du är roligast med att lära sig om förr i tiden?
Svar: (Öppet svar, elever får svara fritt).
Hemläxa
Skriv en kort historia (100 ord) om en dag i livet för ett barn som levde för 100 år sedan. Fokus ska ligga på vilka uppgifter de hade under dagen.
Fördjupningsuppgift
Skapa en detaljerad skriftlig uppgift där eleven i sin tur ska utforska ett specifikt yrke förr i tiden. De ska undersöka arbetsuppgifter, kläder, verktyg och vad som var viktigt för människor som hade det yrket. Presentera med både text och illustrationer.
Förslag för nästa lektion
Lektionens tema: “Traditioner och högtider förr i tiden”.
I nästa lektion bör vi utforska hur olika högtider firades förr. Det är relevant eftersom det ger en djupare förståelse för kulturen och hur traditionerna har formats över tid. Lektionen bör även titta på hur dessa traditioner kan ha påverkat det moderna samhället, med fokus på hur familj och gemenskap spelade viktiga roller under dessa fester.
Förberedelser
– Förbered bilder och material om hus från förr.
– Välj en lämplig berättelse eller saga att läsa för klassen.
– Förbered frågeformulär för avslutning och feedback.