En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Historia – Migration och dess inverkan på kulturer

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Historia
Tema: Migration och dess inverkan på kulturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på vad migration är, varför människor migrerar och vilken påverkan det har på både dem som flyttar och på de kulturer de kommer till. Eleverna kommer att diskutera både positiva och negativa aspekter av migration och göra kopplingar till sin egen vardag.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad migration är och ge exempel på varför människor väljer att migrera. Eleven kan delta i diskussioner om hur migration påverkar kulturer och ställa frågor kring detta.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till migration (10 min)

  • Presentera begreppet migration och ställ frågor som: “Vad innebär det att migrera?” och “Kan ni ge exempel på människor ni känner som har flyttat till en annan plats?”
  • Ge en enkel förklaring av varför människor vandrar, såsom krig, arbete eller familj.

Diskussionsmoment: Historisk och nutida migration (15 min)

  • Berätta kort om historiska exempel på migration, t.ex. de första människornas vandringar, och be eleverna tänka på aktuella exempel.
  • Dela in klassen i små grupper och låt dem diskutera en specifik fråga: “Hur skulle ni känna om ni var tvungna att flytta till ett annat land?”.

Aktivitet: Skapa en migrationsberättelse (15 min)

  • Be eleverna skapa en berättelse om en person eller familj som flyttar till ett nytt land. Vad kan de tänka sig att personen känner? Vad är det som är nytt och annorlunda?
  • De kan rita bilder eller använda klipp och klistra för att illustrera sina berättelser.

Presentation och reflektion (5 min)

  • Ge eleverna möjlighet att dela sina berättelser med klassen.
  • Diskutera hur man kan känna sig när man flyttar till ett nytt ställe och om det kan vara både skrämmande och spännande.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

  • Sammanfatta vad vi har lärt oss om migration och ställ frågor för att se vad eleverna tyckte var mest intressant att lära sig.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att rita en karta över en imaginär migrationsrutt som de har kommit på i sina berättelser. De ska skriva kort om de platser de har ritat och varför de valde just dessa.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Nämn en anledning till varför människor migrerar.
    Svar: (Exempel: “För att få jobb”).
  • Vad skulle du vara mest orolig för om du skulle flytta till ett nytt land?
    Svar: (Övergripande reflektion).
  • Hur tror du att det känns att komma till ett nytt land?
    Svar: (Exempel: “Det kan kännas ensamt”).
  • Nämn en sak som du tyckte var viktig att veta om migration.
    Svar: (Övergripande reflektion).
  • Skulle du vilja besöka ett annat land? Varför/varför inte?
    Svar: (Exempel: “Ja, för jag vill se nya saker”).

Hemläxa

Skriv en kort text (100-150 ord) om en plats du skulle vilja besöka eller flytta till. Varför vill du dit och vad vill du göra där?

Fördjupningsuppgift

Eleven kan skriva en liten uppsats (200 ord) om en känd migrerande grupp i historien och beskriva deras anledningar till migrationen samt de namn och platser relaterade till den.

Förslag för nästa lektion

Undersökning av våra egna familjehistorier. Föreslå en lektion där eleverna får undersöka sina egna familjehistorier och om det finns några migrationer i sina släkter. De kan dela med sig av vad de lär sig. Denna lektion ger eleverna möjlighet att koppla historiska och nutida händelser till sina egna liv och öka medvetenheten om migrationens effekter på familjer och samhällen.

Förberedelser

  • Förbereda bildmaterial och exempel på personer som migrerat.
  • Samla artiklar och berättelser om migration.
  • Ha tillgång till ritmaterial för kartaktiviteter och uppsatser.

×