Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 2. Idrott – Samarbetslekar

Lektionsplanering

Årskurs: 2

Ämne: Idrott

Tema: Samarbetslekar

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

I ämnet idrott och hälsa för årskurs 2 ingår samarbeten och lekaktiviteter som syftar till att utveckla elevernas förmåga att arbeta tillsammans och kommunicera i grupp. Detta inkluderar även att förstå vikten av respekt och ansvar i samspelet med andra.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i lekar där de samarbetar med andra och visa förståelse för hur man skapar goda relationer i grupp. Eleven ska också kunna följa gemensamma regler och rutiner under leken.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till samarbetslekar (10 min)
  • Diskutera vad samarbeta betyder och varför det är viktigt i både lek och andra aktiviteter.
  • Ge exempel på olika samarbetslekar och dess syften, såsom att stärka gruppkänslan och kommunikation.
  • Förklara lekens regler och mål för dagens aktivitet.
Demonstration av lekar (15 min)
  • Visa fysiskt exempel med hjälp av en deltagare hur man leker en specifik samarbetslek, exempelvis “Mänsklig knut”.
  • Gå igenom instruktionerna direkt efter demonstrationen och uppmana till frågor.
  • Tilldela grupper och fördela roller så att alla får vara aktiva.
Genomförande av lekar (20 min)
  • Låt eleverna prova på de planerade lekarna i små grupper, med fokus på att stödja och kommunicera med varandra.
  • Observera gruppernas dynamik och ge feedback där det behövs för att förbättra samarbetet.
  • Bjud in till spontanitet och lekfullhet för att uppmuntra gemenskap.
Reflektion och avslutning (5 min)
  • Samla eleverna för en gemensam reflektion över lekarna och hur de upplevde samarbetet.
  • Ställ frågor om vad som gick bra och vad som kunde förbättras i deras arbete med varandra.
  • Diskutera vikten av laganda och hur dessa erfarenheter kan appliceras i andra sammanhang.
Aktivitet

Eleverna ska genomföra en serie samarbetslekar i små grupper där de får möjlighet att använda kommunikativa färdigheter och dela ansvar. Varje lek ska uppmuntra till samarbete, problemlösning och kreativitet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket
  • Vilken samarbetslek tyckte du var roligast och varför? (Svar: Eleverna förklarar sina känslor kring leken)
  • Vad lärde du dig om att samarbeta med andra? (Svar: Eleverna ger exempel på insikter)
  • Hur kunde ni hjälpa varandra under lekarna? (Svar: Eleverna nämner konkreta exempel på stöd)
  • Vad gjorde det lättare att samarbeta? (Svar: Eleverna nämner kommunikation och gemensamma mål)
  • Tyckte du att alla i gruppen var delaktiga? Varför eller varför inte? (Svar: Eleverna ger sina observationer)
Hemläxa

Eleverna ska rita en bild av en samarbetslek de tyckte om och skriva en mening om varför de gillade den. (Längd: 1-2 meningar)

Fördjupningsuppgift

Som en fördjupningsuppgift kan eleverna ges i uppdrag att skapa sin egen samarbetslek. De ska beskriva leken, ange regler och mål, samt testa leken med en annan grupp. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa kreativitet och djupare förståelse för samarbete.

Förslag för nästa lektion
Gruppdynamik och ansvar

I nästa lektion kan fokus ligga på att diskutera gruppdynamik och vad ansvar innebär i en gruppsamarbete. Genom att undersöka olika roller som eleverna intar i lekar och arbetsgrupper kan de få en djupare förståelse för vikten av varje individs bidrag i en grupp. Kunskapskravet för att aktivt delta och förstå sin egen roll i samarbetet kommer att vara centralt.

Förberedelser
  • Planera och förbereda material och utrymme för samarbetslekar.
  • Förbereda instruktioner och regler för lekarna.
  • Samla exempel på lekar som kan utföras med liten eller ingen utrustning.

Modern Tillbaka-knapp
×