Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 2

Ämne: Matematik

Tema: Mätning av Tid och Vikt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I årskurs 2 ska eleverna fortsätta att utveckla sin förståelse för mätning, inklusive tid och vikt. Undervisningen ska fokusera på hur man läser av klockan, hanterar tidsangivelser samt använder olika redskap för att mäta vikt. Eleverna ska också träna på att jämföra vikt och tid i olika praktiska sammanhang och använda lämpliga enheter.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet mäta och uppskatta tid och vikt med hjälp av både standardmått och egna redskap. Eleven kan också diskutera och redovisa sina mätningar samt jämföra resultaten med andra. Eleven kan formulera problem kopplade till tid och vikt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tid (10 min)

  • Diskutera vikten av tid och hur vi använder det.
  • Sammanfatta olika enheter för tid (sekunder, minuter, timmar) och hur de relaterar till varandra.
  • Visualisera olika tidselement genom att använda en analog och digital klocka.

Läsa av klockan (15 min)

  • Demonstrera hur man läser av analoga och digitala klockor.
  • Ge praktiska övningar där eleverna får arbeta i par och öva på att ställa frågor om tid.
  • Använd scheman för att illustrera skillnader mellan klocktyper och hur man mäter tid.

Mätning av vikt (10 min)

  • Introducera vikter och hur vi mäter dem med verktyg som vågar.
  • Diskutera skillnader mellan enheter av vikt (gram och kilogram) och ge exempel på föremål som väger olika.
  • Dela ut föremål för eleverna att väga och dokumentera sina resultat.

Praktiska övningar med tid och vikt (15 min)

  • Ge eleverna olika problem relaterade till tid och vikt, såsom att de ska berätta hur många minuter det är till lunch eller väga olika föremål i klassen och jämföra resultaten.
  • Låt dem diskutera sina mätningar i små grupper.
  • Sammanfatta vad de lärt sig om tid och vikt.

En aktivitet kan vara att skapa en “tid och vikttävling” där eleverna utför olika uppgifter som involverar att mäta vikten av varor och att läsa av en klocka under tidspress. De ska dokumentera sina svar och se vem som kan mäta bäst och snabbast. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad betyder att mäta tid? (Svar: Att bestämma hur lång tid något tar)
  • Hur många gram finns det i ett kilogram? (Svar: 1000 gram)
  • Kan du nämna en enhet för tid? (Svar: Timme, minut, sekund)
  • Hur mäter vi vikten av något? (Svar: Med en våg)
  • Varför är det viktigt att veta hur mycket något väger? (Svar: För att kunna handla, laga mat, etc.)

Hemuppgift

[Beskrivning av hemuppgift kan läggas här]