Lektionsplanering i Matematik
Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Pengar och Ekonomi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 2 ska eleverna få en grundläggande förståelse för pengar och ekonomi. Undervisningen ska omfatta hur man hanterar och räknar med pengar, förstår termer som kostnad och betalning, samt hur man gör budgetar för olika aktiviteter. Eleverna ska också lära sig att jämföra priser och göra enklare beräkningar kopplade till inköp.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet räkna och hantera pengar, samt göra beräkningar kopplade till köp och försäljning. Eleven kan också diskutera och redovisa sina resultat relaterade till ekonomiska situationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till pengar (10 min)
- Vad är pengar och vad används de till?
- Diskutera vikten av pengar i samhället och hur vi använder dem i vår vardag.
- Presentera olika valutor och grundläggande begrepp kring ekonomi och handel.
Olika mynt och sedlar (15 min)
- Visa olika mynt och sedlar som används i svenska ekonomin.
- Diskutera hur man kan identifiera värdet av varje mynt och sedel.
- Låt eleverna öva på att räkna med pengar i form av ökningar eller minskningar.
Grundläggande metoder för att räkna pengar (10 min)
- Introducera metoder för att addera och subtrahera pengar (t.ex. hur mycket kostar det om man köper tre äpplen som kostar 5 kronor styck).
- Ge eleverna praktiska exempel och låt dem öva på uppgifter som innebär köp och försäljning.
- Diskutera hur man kan använda sina matematiska färdigheter för att sköta sina egna pengar.
Priser och budget (15 min)
- Låt eleverna arbeta i grupper för att skapa en enkel budget för en aktivitet (t.ex. en klassfest).
- Eleverna ska räkna upp vad de skulle behöva köpa, diskutera ungefärliga priser och planera sin budget.
- Låt varje grupp presentera sin budget och sina beräkningar för klassen.
Aktivitet
En aktivitet kan vara att skapa en “affär” där eleverna får använda leksakspengar för att köpa och sälja varor (exempelvis leksaker eller frukt). De får ställa upp priser och hantera pengar i praktiska situationer. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är pengar? (Svar: Medel för att köpa saker och tjänster)
- Kan du namnge två typer av mynt och deras värde? (Svar: 1 kr, 5 kr, 10 kr, etc.)
- Hur räknar vi ihop flera pengar? (Svar: Vi adderar allting)
- Vad är en budget? (Svar: En plan för hur mycket pengar man ska använda)
- Ge ett exempel på en kostnad man har i sitt liv. (Svar: Mat, kläder, leksaker)
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att föra journal över sina inköp under en vecka. De ska räkna.