En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Matematik – Subtraktion med uppställning och övergång

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Matematik

Tema: Subtraktion med uppställning och övergång

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleven ska kunna använda addition och subtraktion, samt förstå och beskriva dessa begrepp. Eleverna ska också kunna lösa matematiska problem i praktiska och teoretiska sammanhang.Eleven kan med viss säkerhet lösa addition och subtraktion med uppställningar.
Eleven ska kunna ställa upp och beräkna subtraktionsproblem där det kan bli övergång.Eleven kan ställa upp och räkna ut subtraktionsproblem med hjälp av uppställning.

[Lgr22, Matematik, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion av uppställning med övergång (15 min)

  • Förklara vad övergång innebär i subtraktion.
  • Visa exempel på subtraktionsuppgifter med övergång.
  • Gå igenom hur man ställer upp dessa problem korrekt.

2. Gemensam övning (10 min)

  • Låt klassen lösa ett subtraktionsproblem tillsammans där övergång är involverad.
  • Fråga eleverna om de förstår processen och be dem förklara vad som händer.

3. Arbete i par (15 min)

  • Dela ut arbetsblad med olika subtraktionsproblem som innehåller övergång.
  • Låt eleverna arbeta i par för att lösa problemen och diskutera lösningsmetoder.

4. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig om subtraktion och uppställning.
  • Ställ frågor som får eleverna att tänka efter kring vikten av att ställa upp sina problem rätt.

Ämnesinnehåll

  • Subtraktion av tvåsiffriga tal: Eleverna lär sig hur man minskar ett heltal genom att ta bort ett annat. Detta inkluderar grundprinciperna för subtraktion.
  • Uppställning med övergång: Viktigt att förstå hur man skriver ner tvåsiffriga subtraktionsproblem och använder övergång för att utföra beräkningarna korrekt.
  • Verkliga exempel: Diskutera exempel från vardagen där subtraktion är relevant, som att räkna pengar eller antal leksaker.
  • Felhantering: Lär eleven att kontrollera sina beräkningar och förstå att det är okej att göra misstag, så länge man lär sig av dem.
  • Olika metoder: Visa att det finns olika sätt att lösa samma problem, vilket kan ge eleverna en djupare förståelse för ämnet.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
SubtraktionAtt ta bort ett tal från ett annat.Från latin “subtrahere” som betyder “dra undan”.
UppställningAtt skriva ner siffror på ett sätt så att beräkningarna blir tydliga.Från svenskan “ställa upp”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad betyder det när vi pratar om att en subtraktion har övergång? Kan ni ge exempel?
  • B. Hur kan vi använda subtraktion i vårt dagliga liv? Ge exempel på sådana situationer.
  • C. Tänk på en gång ni tyckte det var svårt att räkna. Vad gjorde ni för att lösa problemet? Delade ni med er av er lösning till någon annan?

Aktivitet

Eleverna ska arbeta med ett arbetsblad som innehåller olika subtraktionsproblem med uppställning där övergångar kan förekomma. De kommer att parvis lösa problemen, diskutera sina metoder och utbyta strategier för att hantera övergångar. När de har slutfört sin uppgift, ska de presentera en lösning till klassen och berätta om sin arbetsmetod. Observationsfrågor ställs av läraren för att stimulera tänkande.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad är subtraktion?Att ta bort ett tal.
Vad menas med uppställning?Att skriva ner siffror i en viss ordning.
Vad innebär övergång i subtraktion?Att låna från nästa tiotal.
Ge ett exempel på ett subtraktionsproblem.23 – 15 = ?
Varför är det viktigt att ställa upp problem noggrant?För att få rätt svar och undvika misstag.
Hur kan vi kolla att vårt svar är rätt?Genom att räkna bakåt.
Vad är en gemensam strategi ni kan använda?Att arbeta i par.
Vilken känsla har ni när ni löser problem?Känslan kan variera, ofta stolthet eller frustration.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna hitta tre subtraktionsproblem i sina hemmetternog ett av dem diskutera med sina föräldrar eller syskon. De ska ställa upp och lösa problemen med uppställning. Eleverna ska även skriva ner problemens tal och lösning i sina matematikböcker.

Citat

“Matematik är en språk som beskriver världen.” – Galileo Galilei, (1564-1642). Detta citat belyser vikten av matematik i vår vardag och hur subtraktion är en grundläggande del av detta språk.


×