Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Tid och Scheman

Årskurs: 2

Ämne: Matematik

Tema: Tid och Scheman

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I årskurs 2 ska eleverna lära sig om tid och hur man skapar och följer scheman. Undervisningen ska omfatta olika aspekter av tid, inklusive att läsa av klockan, förstå tidsscheman och hur vi organiserar vår dag. Eleverna ska också få praktik i att planera aktiviteter med hjälp av tid.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet läsa av analoga och digitala klockor samt kunna använda tid i planering av aktiviteter. Eleven kan också diskutera och förstå hur scheman används i vardagen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tid (10 min)

  • Diskutera vikten av tid och varför det är viktigt att förstå hur tid fungerar.
  • Presentera olika tidsenheter: sekunder, minuter, timmar och hur de relaterar till varandra.
  • Prata om vardagliga situationer där tid spelar en viktig roll, exempelvis skola och fritidsaktiviteter.

Läsa av klockan (15 min)

  • Demonstrera hur man läser en analog klocka och koppla visarna till timmar och minuter.
  • Diskutera skillnaden mellan analoga och digitala klockor.
  • Ge eleverna möjlighet att öva på att läsa av klockor med hjälp av praktiska övningar i par.

Planera en dag (10 min)

  • Låt eleverna fundera över en typisk skoldag och vad som händer under dagen.
  • Be dem skapa ett enkelt schema där de skriver in vilka aktiviteter de gör vid olika tider, t.ex. skola, lunch och fritids.
  • Diskutera varför det är viktigt att planera sin tid.

Tidsuppskattning och aktiviteter (15 min)

  • Ge eleverna teman och låt dem uppskatta hur lång tid olika aktiviteter tar (exempelvis: “Hur länge tar det att läsa en berättelse?”).
  • Diskutera hur man kan förutsäga tidsåtgång och varför det är viktigt i planeringen.
  • Låt dem dela med sig av sina skisser och diskussioner med klassen.

Aktivitet

En aktivitet kan vara att göra en “tidsschemaläggning” där eleverna får formulera ett schema för en upptagen dag, inklusive skola och fritidsaktiviteter. De kan använda bilder eller symboler för att representera olika aktiviteter och ange tider vid vilka aktiviteterna sker.

Exit-ticket

  • Vad betyder det att läsa av klockan? (Svar: Att kunna se hur mycket tid som har passerat)
  • Hur många minuter finns det på en timme? (Svar: 60 minuter)
  • Vad är ett schema? (Svar: En plan för hur vi lägger upp vår dag)
  • Kan du ge ett exempel på hur tid används i din dagliga rutin? (Svar: Att veta när vi ska gå till skolan)
  • Hur kan planering hjälpa oss med tid? (Svar: Den hjälper oss att vara organiserade och veta vad vi ska göra)