En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Matematik – Uppställning

Lektionsplanering

Årskurs: 2

Ämne: Matematik

Tema: Uppställning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.
  • Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning.
  • Användning av digitala verktyg vid beräkningar.

[Lgr 22, Matematik, Åk. 1-3]

Betygskriterier

  • Eleven använder och beskriver matematiska begrepp och metoder för att lösa uppgifter.
  • Eleven kan lägga upp och använda olika strategier för att lösa enklare matematiska problem.

[Lgr 22, Matematik, Åk. 3]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till uppställning (10 min)

  • Förklara vad uppställning innebär i matematik.
  • Ge exempel på enkla additioner och subtraktioner.
  • Visa hur en uppställning görs på tavlan.

Praktisk övning – Addition (15 min)

  • Arbeta med exempel på addition av tvåsiffriga tal.
  • Visa hur man skriver talen i kolumner.
  • Låt eleverna träna med egna exempel.

Praktisk övning – Subtraktion (15 min)

  • Demonstrera subtraktion med uppställning.
  • Ge eleverna exempel att öva på individuellt.
  • Gå runt och ge stöd.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Samla klassen för att diskutera vad de lärt sig.
  • Fråga eleverna hur de tycker att uppställning underlättar matten.
  • Ge tillfälle för frågor.

Ämnesbegrepp

BegreppFörklaringEtymologi
UppställningMetod för att organisera tal i beräkningarHärstammar från tyska “aufstellen” (att ställa upp)
AdditionAtt lägga ihop tal för att få en summaFrån latin “additio” (läggande till)
SubtraktionAtt ta bort ett tal från ett annatFrån latin “subtractionem” (att dra ifrån)

Diskussionsfrågor

  • Hur kan vi använda uppställning i vardagliga situationer, till exempel när vi handlar?
  • Vilka andra metoder kan vi använda för att lösa addition och subtraktion? Diskutera fördelar och nackdelar.
  • Kan du tänka dig en situation där det måste bli fel när man inte använder uppställning? Berätta om det!

Aktivitet

Eleverna får i par arbeta med att skapa egna uppställningar för addition och subtraktion med flera tal. De ska välja egna tal och rita uppställningen i sina matematikböcker. Den här övningen främjar samarbete och gör att de får diskutera olika strategier med varandra. När de är klara ska varje par presentera en av sina uppställningar för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är en uppställning? Svar: En metod för att skriva tal i kolumner för beräkning.
  • Varför är uppställning viktig? Svar: Den hjälper oss att organisera beräkningar.
  • Ge ett exempel på addition med uppställning. Svar: 23 + 45
  • Vilken är skillnaden mellan addition och subtraktion? Svar: Addition lägger ihop, medan subtraktion drar ifrån.
  • Hur kan uppställning hjälpa oss i vardagen? Svar: Den kan hjälpa oss att räkna när vi handlar eller delar något.

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att räkna ut fem olika summor och fem subtraktioner med hjälp av uppställning. De ska skriva ner sina beräkningar och kunna visa dem för läraren nästa lektion. Syftet med hemuppgiften är att förstärka det lärda under lektionen och ge dem möjlighet att utföra uppgifter på egen hand.

Citat

”Matematik är det språk varigenom Gud har skrivit universum.” – Galileo Galilei. Detta citat belyser vikten av matematik och kan inspirera eleverna att se matematikens djupare betydelse i världen omkring dem.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion:

“Grunderna i multiplikation”. Denna lektion syftar till att introducera multiplikation som ett sätt att snabbt addera grupper av tal, vilket bygger vidare på kunskaperna om addition.


×