En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Naturvetenskap – Året runt i naturen

Lektionsplanering

Årskurs: 2

Ämne: Naturvetenskap

Tema: Året runt i naturen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att förstå årstidernas påverkan på naturen, samt att beskriva förändringar i miljön och djurlivet under olika årstider. Eleverna ska få känna till och utforska hur väder och temperatur påverkar både växter och djur.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på hur växter och djur påverkas av årstidernas förändringar. De ska samt kunna redogöra för olika typer av väder och hur dessa kan påverka naturen och människans liv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till årstider (10 min)

  • Presentera de fyra årstiderna och deras kännetecken.
  • Använd bilder för att illustrera skillnaderna mellan dem.
  • Diskutera hur varje årstid påverkar naturen, djur och växter.

Förändringar i naturen (15 min)

  • Genomgå vilka förändringar som skiljer sig mellan årstiderna, t.ex. löv som faller, snö som täcker marken, blommor som växer.
  • Gör kopplingar till lokala exempel, såsom träd i närområdet.
  • Samtala om hur djuren beter sig under de olika årstiderna.

Väder och årstider (15 min)

  • Diskutera hur vädret kan skifta i de olika årstiderna och vad det betyder för naturen.
  • Visa exempel på olika vädertyper för varje årstid.
  • Engagera eleverna i att dela med sig av sina egna erfarenheter av väder under olika årstider.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens innehåll kort.
  • Fråga eleverna vad de lärt sig och låt dem dela med sig av sina tankar om årstider.
  • Introducera uppgiften för nästa del av lektionen eller kommande lektioner.

Aktivitet

Låt eleverna skapa en årstidskalender där de får illustrera de olika årstiderna med bilder eller teckningar, tillsammans med en kort beskrivning av vad som kännetecknar varje årstid. Detta kopplas till lektionens tema genom att eleverna aktivt får visa sina kunskaper om förändringar i naturen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vilka är de fyra årstiderna? (Vår, sommar, höst, vinter)
  • Vad händer med löven på träden under hösten? (De faller ner.)
  • Nämn ett djur som går i idé under vintern. (Till exempel björnen.)
  • Hur påverkar regn växterna? (Regnet ger växterna vatten som de behöver för att växa.)
  • Vad gör blommor under våren? (De börjar blomma och växa.)

Hemläxa

Eleverna ska rita och skriva en kort text om sin favoritsäsong och varför de gillar den. Texten ska bestå av cirka 50-100 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en årstid och genomföra en längre forskning kring dess specifika flora och fauna. De ska presentera sina resultat i en poster som inkluderar bilder, fakta och beskrivningar av minst tre olika växter och djur som är typiska för den valda årstiden. Detta ger dem möjlighet att visa fördjupad kunskap och förståelse för fler aspekter av årstidernas påverkan i naturen.

Förslag för nästa lektion

Växternas livscykel
I nästa lektion kan fokus läggas på hur växternas livscykel förändras med årstiderna. Det är viktigt att ge eleverna en djupare förståelse för hur plantor växer och anpassar sig under de olika årstiderna. Kunskapskravet är att beskriva växternas livscykel och hur den påverkas av årstiderna.

Förberedelser

  • Förbered bilder som illustrerar de olika årstiderna.
  • Samla material för årstidskalendern (papper, färgpennor, etc.).
  • Planera praktiska exempel på djur och växter som kan användas under lektionen.

×