Lektion. Åk. 2. Samhällskunskap – Ekonomiska begrepp – pengar och byteshandel

Lektionsplanering: Ekonomiska begrepp – pengar och byteshandel

Årskurs: 2

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Ekonomiska begrepp – pengar och byteshandel

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få grundläggande kunskaper om ekonomiska begrepp såsom pengar, värde och byteshandel. Eleverna ska också förstå hur ekonomi påverkar deras vardag och samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på vad pengar är och vad de används till. Eleven kan också delta i samtal om enkel byteshandel och beskriva hur värde kan variera mellan olika varor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till pengar (10 min)

  • Definiera vad pengar är och deras syften.
  • Diskutera olika typer av pengar (mynt, sedlar, digitala pengar).
  • Förklara varför vi behöver pengar i vårt samhälle.

Byteshandel – en historisk översikt (15 min)

  • Beskriv vad byteshandel innebär och ge exempel.
  • Diskutera hur byteshandel fungerar och varför det var viktigt före pengar.
  • Analysera fördelar och nackdelar med byteshandel.

Lek med leksakspengar (15 min)

  • Genomföra en lek där eleverna får leksakspengar och möjligheten att “handla” med varandra.
  • Diskutera vid varje transaktion hur de bestämmer värdet av varor.
  • Reflektera över hur det kändes att handla och vad som var svårt eller lätt i processen.

Diskussion om ekonomi i vardagen (10 min)

  • Diskutera hur pengar påverkar elevernas liv.
  • Fråga hur familjer köper saker och hur de bestämmer vad de har råd med.
  • Reflektera över hur vi kan spara pengar och varför det är viktigt.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en egen “affär” i klassrummet där de får sälja och köpa varor med hjälp av leksakspengar. De kan få välja vad de vill sälja, skapa priser och lära sig om att hantera sin privata ekonomi genom aktiviteterna. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är pengar? Svar: Enhet som används för att köpa varor och tjänster.
  • Vad var byteshandel? Svar: Att byta varor direkt utan pengar.
  • Ge ett exempel på något vi kan köpa för pengar. Svar: En bok eller en leksak.
  • Varför är det bra att spara pengar? Svar: För att kunna köpa något större eller viktigare senare.
  • Vad hände under leken med leksakspengar? Svar: Vi lärde oss att handla och sätta priser.

Hemuppgift

Eleverna ska göra en enkel budget för en vecka med fantasiinkomster och utgifter. De kan inkludera saker de gärna skulle vilja köpa under veckan och jämföra sina idéer med sina klasskamrater. Detta syftar till att stimulera deras förståelse för hur man planerar och hanterar sina pengar. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.


Modern Tillbaka-knapp