Lektion. Åk. 2. Samhällskunskap – Normer och regler

Lektionsplanering

Årskurs: 2

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Att leva tillsammans – normer och regler

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få kunskap om normer och regler samt förståelse för hur dessa påverkar deras liv och relationer med andra. Diskussioner kring gemenskap, att leva tillsammans och sociala relationer är centrala teman.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på regler och normer samt deras betydelse för gemenskapen. Dessutom kan eleven delta i samtal om hur normer och regler påverkar det dagliga livet i skola och hem.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till normer och regler (10 min)

  • Förklara vad normer och regler är.
  • Diskutera varför vi har regler i skolan och hemma.
  • Ge konkreta exempel på regler och deras syften.

Diskussion i grupp (15 min)

  • Dela in eleverna i smågrupper.
  • Låt dem diskutera exempel på regler de känner till.
  • Samla gruppens insikter och diskutera i klassen.

Skapa ett klassrumsregelverk (15 min)

  • Låt eleverna brainstorma idéer för egna gemensamma regler.
  • Samla reglerna och diskutera relevansen för klassens gemenskap.
  • Formulera tydliga och lättförståeliga regler som alla kan skriva under på.

Reflektion – Vad gör vi om regler bryts? (10 min)

  • Diskutera vad som kan hända om regler inte följts.
  • Låt eleverna ge sina tankar om konsekvenser och lösningar.
  • Avsluta med att reafirma betydelsen av att respektera varandras värderingar och regler.

Aktivitet

Eleverna ska i sin tur arbeta med att skapa en affisch som sammanfattar de gemensamma reglerna och deras betydelse. Varje elev ska få använda färger och kreativitet för att göra affischen inbjudande och informativ. Aktiviteten syftar till att förstärka elevernas förståelse för normer och regler och hur dessa bidrar till en positiv gemenskap. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är en norm? Svar: En oskriven regel eller standard för beteende.
  • Ge ett exempel på en regel i skolan. Svar: Var tyst under lektionen.
  • Varför är det viktigt att ha regler? Svar: För att skapa en trygg miljö.
  • Vad händer om vi bryter mot en regel? Svar: Det kan leda till konsekvenser.
  • Nämn en gemensam regel som vi har kommit överens om. Svar: Respektera varandra.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text där de beskriver en regel hemma och varför den är viktig. De kan också inkludera hur det känns när regeln följs eller inte följs. Denna hemuppgift syftar till att förstärka elevernas förståelse för normer och regler i olika miljöer. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.


Modern Tillbaka-knapp