Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 2. Samhällskunskap – Stopp min kropp

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Stopp min kropp

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att barnet ska utveckla kunskap om kroppens gränser och vikten av att säga ifrån. Det inkluderar också att förstå vad som är okej och inte okej när det kommer till beröring, att känslor kan påverka hur vi reagerar och att respektera andra människors känslor och gränser.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på vad som är okej och inte okej i relation till kroppen och beröring. Eleven ska även kunna förklara varför det är viktigt att sätta gränser samt signalera sina egna känslor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kroppens gränser (15 min)

– Introducera begrepp som “kroppens gränser” och “att säga ifrån”.
– Diskutera tillsammans med eleverna när de känner sig trygga respektive otrygga.
– Samla elevernas tankar om hur man kan uttrycka när något känns fel.

Beröring och känslor (15 min)

– Ge exempel på olika typer av beröring och be eleverna att tänka på sina känslor kring dem.
– Diskutera betydelsen av “nej” och hur man ska respektera andras känslor och gränser.
– Använd bilder för att illustrera olika scenarion av beröring.

Rollspel och diskussion (15 min)

– Dela in eleverna i grupper och låt dem rollspela olika situationer där de måste sätta sina gränser.
– Samtala om upplevelserna och känslorna i den situationer de spelade upp.
– Reflektera tillsammans över hur de kan använda kunskaperna i sin vardag.

Aktivitet

Eleverna får rita sin egen “gräns-karta”, vilket innebär att de ritar sin kropp och markerar vilka områden som är okej att beröra och vilka som inte är det. De får även skriva ner en kort förklaring till sina val. Aktiviteten kan hjälpa eleverna att konkretisera sina känslor och åsikter om kroppens gränser på ett visuellt sätt.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

– Vad är kroppens gränser?
Svar: Det handlar om vilka delar av kroppen som är okej att beröra och vilka som inte är det.

– Vad betyder det att säga ifrån?
Svar: Att berätta för någon när de gör något som inte känns okej.

– Varför är det viktigt att sätta gränser?
Svar: För att skydda sig själv och sina känslor.

– Ge ett exempel på en situation där du skulle säga nej.
Svar: Om någon kramar dig när du inte vill ha en kram.

– Hur kan vi respektera andras gränser?
Svar: Genom att alltid fråga först och lyssna på vad den andra personen säger.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att hemifrån fundera på och skriva en kort (50 ord) berättelse om en situation där de eller någon de känner har sagt ifrån. Berättelsen ska innehålla vad som hände och hur det kändes.

Fördjupningsuppgift

Eleven får i uppgift att i grupp undersöka och presentera olika kulturella normer kring kroppslig beröring och gränser. De ska använda böcker och internet för att samla information och presentera resultaten på ett kreativt sätt, till exempel genom en poster eller en digital presentation.

Förslag för nästa lektion

Ge oss röst

I nästa lektion kan eleverna få lära sig mer om hur man uttrycker sina känslor och åsikter, samt varför det är viktigt att ha rätt att säga sin mening. Denna lektion kan inkludera diskussioner och aktiviteter kopplade till hur man kan föra sin röst fram i olika sammanhang, både i skolan och hemma.

Genom denna progression får eleverna en djupare förståelse för sina rättigheter och hur de bättre kan kommunicera sina känslor, vilket är en central del i att bygga empati och respekt i deras sociala sammanhang.

Förberedelser

– Förbered material för rollspel, som exempelvis korta situationer att spela upp.
– Samla bilder som illustrerar olika typer av beröring.
– Klargör vilka material eleverna behöver för att skapa sin “gräns-karta”.


Modern Tillbaka-knapp
×