Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: SO
Tema: Kartan och världen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion behandlas grunderna i hur kartor fungerar, inklusive olika karttyper och deras användning. Eleverna får också en introduktion till jordens kontinenters och länders namn och placering.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på olika karttyper och deras användning. Dessutom kan eleven ange namn på några länder och kontinenter samt deras placering på en karta.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kartor (10 min)
– Presentera vad en karta är och dess syfte.
– Förklara skillnaden mellan fysiska och politiska kartor.
– Diskutera vikten av att kunna läsa en karta i vardagen.
Genomgång av kontinenternas namn (10 min)
– Introducera kontinenternas namn med hjälp av en världskarta.
– Låt eleverna repetera kontinenternas namn tillsammans.
– Visa korta videoklipp eller bilder som representerar varje kontinent.
Övning i att lokalisera länder (15 min)
– Ge eleverna en enklare karta över världen där de ska markera sina hemländer.
– Diskutera olika länder som tillhör varje kontinent.
– Låt eleverna berätta om ett land de känner till och vad som gör det speciellt.
Praktisk aktivitet: Skapa en egen karta (10 min)
– Visa exempel på hur man kan skapa en enkel karta (exempelvis av klassrummet eller skolområdet).
– Låt eleverna rita sin egen karta med viktiga platser markerade.
– Diskutera vad som är viktigt att ha med på en karta.
Avslutning och reflektion (5 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om kartor och kontinenter.
– Ställ frågor och låt eleverna dela med sig av sina tankar kring kartor.
Aktivitet
Eleverna ska i par skapa en egen karta över sitt område (skolgården, klassrummet) där de markerar viktiga platser som lekplats, klassrum etc. De ska använda färg och symboler för att representera olika platser.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är en karta?
Svar: En karta är en visuell representation av ett område.
– Nämn en skillnad mellan en fysisk och en politisk karta.
Svar: En fysisk karta visar naturens drag medan en politisk karta visar gränser och länder.
– Hur många kontinenter finns det?
Svar: Det finns sju kontinenter.
– Nämn ett land i Afrika.
Svar: Kenya (eller valfritt annat land).
– Var ligger Sverige på kartan?
Svar: Sverige ligger i Skandinavien i norra Europa.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort uppsats på 100 ord där de beskriver ett land de skulle vilja besöka och varför.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska skapa en detaljerad karta över en imaginär ö. De ska namnge öarna, skapa en legend och inkludera olika typer av terräng och landformer samt beskriva vad som finns där, som städer, floder och berg. Denna uppgift gör det möjligt för eleverna att uppvisa kunskap på högsta nivå genom kreativitet och detaljer.
Förslag för nästa lektion
Temat: Världens länder och kulturer
I nästa lektion kan vi fördjupa oss i några specifika länder och deras kulturer. Vi kan diskutera traditioner, språk och maträtter, vilket ger eleverna en bredare förståelse för världen och dess mångfald. Denna lektion bör också täcka kunskapskraven kring att beskriva och ge exempel på olika kulturer och länder.
Förberedelser
– Ta fram en världskarta och olika exempel på kartor.
– Förbered material för elevaktiviteter, såsom färgade pennor och papper.
– Skapa en presentation med bilder och videor om kontinenter och länder.