Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 2. Svenska – Berättelse och skapande

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Svenska 3
Tema: Berättelse och skapande

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionerna syftar till att utveckla elevernas förmåga att läsa och återge berättande texter samt att skapa egna texter. Centralt innehåll inkluderar hur berättelser är uppbyggda, samt skriftspråkets olika uttrycksformer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna läsa och förstå enkla texter och återge innehållet på ett begripligt sätt. De ska även kunna skriva egna berättelser med tydlig struktur och logiskt sammanhang.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättande (10 min)

– Introducera begreppet berättelse och dess grundläggande element som karaktärer, handling och miljö.
– Ge exempel på kända berättelser och diskutera deras uppbyggnad.
– Visa hur man kan använda bilder för att inspirera berättelser.

Läsning av en berättelse (15 min)

– Läs en kort berättelse högt för klassen.
– Stanna upp under läsningen för att diskutera viktiga moment i berättelsen (t.ex. karaktärernas känslor, konflikter).
– Engagera eleverna genom att ställa öppna frågor om berättelsen.

Skapande av egen berättelse (15 min)

– Förklara hur man kan strukturera en berättelse (början, mitt och slut).
– Ge eleverna tid att skissa på sina egna berättelser.
– Ge tips och råd om hur de kan utveckla sina karaktärer och handling.

Dela berättelser (10 min)

– Låt varje elev läsa upp ett stycke ur sin berättelse för klassen.
– Ge feedback och diskutera hur de olika berättelserna skiljer sig åt och vad som gör dem intressanta.

aktivitet

Som praktisk aktivitet kommer eleverna att skapa sina egna berättelser tillsammans i par. De ska börja med att planera berättelsen tillsammans och sedan skriva en kort version av berättelsen. Detta arbete ska främja samarbetet och kreativiteten bland eleverna och låta dem använda de begrepp som diskuterats under lektionen.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vad är en berättelse?
Svar: En berättelse är en struktur som innehåller karaktärer, handling och miljö.

– Nämn tre delar av en berättelse.
Svar: Början, mitt och slut.

– Vad kan hjälpa dig att komma på idéer till din berättelse?
Svar: Bilder eller en diskussion med en kompis.

– Varför är det viktigt att ge feedback på berättelser?
Svar: För att hjälpa varandra att bli bättre och för att få nya idéer.

– Hur kände karaktären i den berättelse ni läste?
Svar: Eleverna bör kunna återge känslor från berättelsen.

Hemläxa

Eleverna ska skriva klart sin egen berättelse, som ska innehålla minst 200 ord.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna uppmanas att illustrera sin berättelse med bilder och presentera den för klassen. De kan också uppmanas att tänka på vilken känsla deras berättelse förmedlar och varför.

Förslag för nästa lektion

Uppbyggnad av dialoger
Denna lektion bör fokusera på hur man skriver dialoger inom berättelser. Det är relevant eftersom eleverna kan använda dialoger för att utveckla sina karaktärer och handlingar ytterligare. Vi kommer att gå igenom exempel på goda dialoger och hur man kan göra dem mer trovärdiga, vilket också stödjer kunskapskravet om att skapa texter med tydlig struktur.

Förberedelser

– Välj en kort berättelse att läsa för klassen.
– Förbered material för skrivandet, såsom papper och pennor.
– Samla exempel på berättande texter att diskutera.


Modern Tillbaka-knapp
×