Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Konsonanter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I denna lektion behandlas konsonanter som en grundläggande del av det svenska språket. Eleverna ska få förståelse för vad en konsonant är och hur den skiljer sig från vokaler. Vi kommer att arbeta med att identifiera och använda konsonanter i olika ord och meningar.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet läsa och skriva enkla texter. Eleven kan också, med hjälp av bilder och stödord, uttrycka sig i tal och skrift och med viss säkerhet använda konsonanter i ord.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konsonanter (10 min)
• Berätta vad en konsonant är och ge exempel på konsonanter i svenska språket.
• Använd ordlistor med bilder för att illustrera konsonanter.
• Diskutera skillnaden mellan konsonanter och vokaler.
Aktivitet med konsonantljud (15 min)
• Spela upp ljud av olika konsonantljud och låt eleverna gissa vilken konsonant som gör ljudet.
• Visa exempel på hur en konsonant kan förändra ett ord genom att byta ut den mot en annan konsonant.
• Låt eleverna arbeta i par och komma på egna exempel.
Konsonanternas fantasiord (15 min)
• Låt eleverna skapa egna sätt att kombinera konsonanter för att skapa “fantasiord”.
• Diskutera tillsammans vad dessa ord skulle kunna betyda.
• Låt några elever dela sina ord och förklara sin betydelse för klassen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Gå igenom vad eleverna har lärt sig om konsonanter.
• Ställ frågor om olika konsonanter och fråga eleverna att ge exempel.
• Avsluta med en miniquiz om konsonanter.
Aktivitet
Som lektionsaktivitet kommer eleverna att genomföra en “Konsonantjakt”. Eleverna delas in i grupper och får en lista med ord; deras uppgift är att hitta så många konsonanter som möjligt i dessa ord och lista dem. De ska också komma på egna ord med de konsonanter de samlat. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är en konsonant? Svar: En ljudkombination som inte är en vokal, till exempel “b”, “k”, “t”.
• Nämn tre exempel på konsonanter. Svar: “b”, “m”, “s”.
• Hur många konsonanter finns det i ordet “hund”? Svar: 3 (h, n, d).
• Ge ett exempel på ett ord som börjar med en konsonant. Svar: “skola”.
• Vad händer om man byter ut konsonanten i “bus”? Svar: Det kan bli ett helt annat ord, som “kus”.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort berättelse (minst 50 ord) där de använder minst fem olika konsonanter. De ska också understryka konsonanterna i texten.
Fördjupningsuppgift
För elever som vill fördjupa sig ytterligare kan de få i uppdrag att undersöka och jämföra konsonantljud i svenska och något annat språk de tycker om. De ska skriva en text där de redogör för sina iakttagelser, inklusive ljud och exempel på ord i båda språken.
Förslag för nästa lektion
Vokaler och deras betydelse i ord. Nästa lektion kan fokusera på vokaler som ett komplement till kunskapen om konsonanter. Detta är relevant eftersom eleverna behöver förstå båda delar för att bli duktiga i att läsa och skriva. Lektionen bör täcka vokalernas ljud och hur de tillsammans med konsonanter bildar ord. Kunskapskraven att läsa och skriva enklare texter kommer att vara centrala här.
Förberedelser
• Förbered bilder och ordlistor med konsonanter.
• Samla ljudexempel på konsonanter för aktivitetens del.
• Förbered material för “Konsonantjakt”-aktiviteten.