Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 2. Svenska – Läsa

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Läsa

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att läsa och förstå olika typer av texter. Detta inkluderar att utveckla sina lässtrategier, att samtala om texters innehåll samt att reflektera över lästa texter.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och förstå tecken, ord och meningar i enkla texter och visar förmåga att samtala om innehållet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till lässtrategier (10 min)

  • Presentera olika lässtrategier som att förutspå, ställa frågor och sammanfatta.
  • Använd exempel på kända barnböcker för att illustrera strategierna.
  • Engagera eleverna genom att låta dem ge exempel på situationer där de kan tillämpa dessa strategier.

Läsning av en gemensam text (15 min)

  • Välj en kort och enkel text eller saga som hela klassen får följa med i.
  • Läs texten högt för klassen och pausa för att diskutera viktiga punkter.
  • Ställ frågor under läsningen för att säkerställa att eleverna hänger med.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Låt eleverna diskutera textens innehåll i små grupper.
  • Ställ frågor som: “Vad tyckte ni var intressant?” och “Vad skulle hända om…?” för att stimulera diskussionen.
  • Sammanfatta diskussionerna som en klass.

Individuell läsning (10 min)

  • Ge eleverna tid att läsa en egen vald bok eller text under tyst läsning.
  • Gå runt i klassrummet och ge stöd till de elever som har svårigheter.

Avslutning och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta lektionen och repetera de lässtrategier som lärt sig.
  • Visa hur viktig läsning är och uppmuntra eleverna att läsa hemma.

Aktivitet

Eleverna får välja en bildbok att läsa och sedan göra en enkel bokpresentation där de berättar om bokens huvudkaraktär och handling. Aktiviteten syftar till att stärka förståelsen för lässtrategierna som diskuterades tidigare.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vilken strategi kan du använda när du förutspår vad som kommer hända i en text? (Exempel: “Jag kan tänka på vad som hänt tidigare”)
  • Vad tyckte du var de mest intressanta delarna av texten vi läste idag? (Exempel: “Jag tyckte att karaktären var rolig”)
  • Nämn en bok du har läst. Vad handlar den om? (Exempel: “Boken handlar om en katt som vill flyga”)
  • Hur kände du när du läste din egen bok? (Exempel: “Jag kände mig glad när karaktären blev vän med andra”)
  • Varför är det viktigt att läsa? (Exempel: “För att lära oss nya saker och för att ha roligt”)

Hemläxa

Eleverna ska läsa en bok hemma och skriva 3-5 meningar om vad de tyckte var intressant med boken.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en egen berättelse utifrån en given bild. Berättelsen ska innehålla en början, mitt och slut och ha en klar huvudkaraktär. Denna uppgift kommer att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper på högsta nivå.

Förslag för nästa lektion

Tema: Läsa och skriva egna berättelser

Den nästa lektionen kan fokusera på att skriva egna berättelser baserat på läsningens erfarenheter. Eleverna får använda sina lässtrategier för att strukturera sina texter. Det är viktigt för att utveckla deras förmåga att berätta och skriva. Kunskapskravet för den lektionen skulle vara att eleven kan skriva tydliga och förståeliga texter med en grundläggande struktur.

Förberedelser

  • Välj en lämplig gemensam text att läsa.
  • Förbered exempel på lässtrategier och möjliga diskussionsfrågor.
  • Samla in böcker för den individuella läsningen.

Modern Tillbaka-knapp
×