Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Svenska (SVA)
Tema: Bokstäver och ljud
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion avser att täcka områden inom det centrala innehållet som handlar om bokstäver, ljud och deras kopplingar. Eleverna ska få möjlighet att känna igen och använda olika bokstäver samt förstå hur ljud kopplas till dessa bokstäver i skriven och talad kommunikation.
Kunskapskrav
Eleven kan känna igen och namnge några bokstäver i alfabetet och kan koppla bokstäver till motsvarande ljud, vilket visar en grundläggande förståelse för ljud och skrivtecken.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstäver och ljud (10 min)
- Förklara sambandet mellan bokstäver och ljud.
- Använd bilder och föremål för att demonstrera exempel på bokstäver och deras ljud.
- Engagera eleverna genom att fråga om exempel i deras vardag som börjar med specifika bokstäver.
Aktivitet med ljud och bokstäver (15 min)
- Utför en övning där eleverna får lyssna på ljud och identifiera motsvarande bokstäver.
- Gruppaktiviteter där eleverna får turas om att säga ett ljud och andra ska gissa bokstaven.
- Använda whiteboard för att skriva ner bokstäver och ljud som hör ihop.
Spel och lekar kopplade till bokstäver (15 min)
- Spela ett ljud- och bokstavsspel där eleverna får matcha bilder med rätt bokstäver.
- Använda digitala verktyg eller appar för att förstärka inlärningen genom spel.
- Diskutera i grupper om bokstäver som de tycker är roliga eller har en speciell betydelse.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta lektionen med en diskussion om vad eleverna lärt sig om bokstäver och ljud.
- Be eleverna att dela med sig av sina favoriter bland bokstäverna och varför.
- Klargöra eventuella frågor som kvarstår och vilka nästa steg i lärandet kan vara.
Aktivitet
Eleverna får skapa sin egen bokstavsbildbok. Varje elev väljer tre bokstäver och ritar en bild som börjar med varje bokstav samt skriver bokstaven bredvid bilden. Denna aktivitet kopplar till temat genom att förstärka förståelsen för relationen mellan bokstäver och ljud med visuellt stöd. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
- Vilken bokstav hörs i orden “hund” och “hus”? (Svar: H)
- Nämn en bokstav som vi har lärt oss idag. (Svar: exempelvis B, A, O, osv.)
- Vad är ljudet för bokstaven S? (Svar: s)
- Kan du ge ett exempel på ett ord som börjar med bokstaven M? (Svar: exempelvis mamma, men, osv.)
- Hur många bokstäver finns det i alfabetet? (Svar: 29)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en mening med tre ord som alla börjar på samma bokstav, cirka 5–10 ord totalt.
Fördjupningsuppgift
Skapa en prediktion där eleven får skriva en kort text (minst 100 ord) där de beskriver en dag i deras liv, och använder sig av så många olika bokstäver och ljud som möjligt. Uppgiften syftar till att ge eleverna möjlighet att använda sin kunskap om bokstäver och ljud i skrivande.
Förslag för nästa lektion
Bokstavsjakt. Den nästa lektionen kan handla om att identifiera bokstäver i miljön, såsom skyltar, böcker och i klassrummet. Lektionen bör innehålla olika aktiviteter där eleverna får samarbeta för att samla bokstäver och entusiastiskt diskutera var och hur de har sett dem. Denna aktivitet kopplas till att skapa en mer praktisk förståelse för bokstävernas betydelse och hjälp i läsning.
Förberedelser
- Förbereda visuella material som bilder av föremål kopplade till bokstäver.
- Förbereda spel och övningar för att associera ljud med bokstäver.
- Samla exempel på texter och skyltar som kan användas i klassrummet för bokstavsjakt.