Lektionsplanering: Veckans ord i Årskurs 2
Årskurs: 2
Ämne eller kurs: Svenska
Tema: Veckans ord
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska genom undervisningen få möjlighet att utveckla sin förmåga att använda ett varierat ordförråd och att medvetet använda skriv- och lässtrategier för att förstå och uttrycka sig. Ämnet syftar även till att stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa och förstå enklare texter och kan skriva korta och enkla texter med sammanhängande meningar. Eleven kan också använda ett enkelt ordförråd och kan stava vanliga ord korrekt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av veckans ord (10 min)
- Talar om vikten av ord och språk.
- Introducerar veckans ord och deras betydelse.
- Diskuterar synonymer och motsatser kopplade till dessa ord.
Gruppdiskussion (10 min)
- Delar in eleverna i små grupper.
- Låt grupperna diskutera veckans ords användning.
- Ber varje grupp att ge exempel på meningar med de nya orden.
Skapande aktivitet (15 min)
- Eleverna får rita eller skriva en kort berättelse med de nya orden.
- Inspiration kan hämtas från en gemensam berättelse.
- Uppmuntra kreativitet och gemensam feedback i klassen.
Genomgång av ordens betydelse (10 min)
- Sammanfattar vad som har lärt sig under lektionen.
- Går igenom eventuella svårigheter eller funderingar.
- Besvarar frågor och ger exempel.
Avslutning och reflektion (5 min)
- Ber eleverna att dela en eller två meningar om vad de lärt sig.
- Sammanfattar lektionen och påminner om hemuppgiften.
Aktivitet
Eleverna ska under en kreativ skrivstund använda veckans ord i en egen berättelse eller diktskrivning. De kan skapa illustrationer för att stärka ämnesinnehållet. Aktiviteten främjar både skrivande och kreativt tänkande.
Exit-ticket
- Vad innebär ordet ”glad”? Svar: Känslan av lycka.
- Ge ett exempel på en synonym till ”stor”. Svar: En synonym är ”väldig”.
- Använd verbet ”springa” i en mening. Svar: Jag älskar att springa i parken.
- Vilket veckans ord tyckte du var roligast? Svar: (Individuell respons)
- Vilken ny sak lärde du dig idag? Svar: (Individuell respons)
Hemuppgift
Eleverna ska välja tre av veckans ord och skriva en mening med varje ord. De ska även rita något som relaterar till ett av orden. Hemuppgiften kan fungera som både läxa och kompletteringsuppgift.
Citat
”Ord är, naturligtvis, den mest kraftfulla drog som mänskligheten har.” – Rudyard Kipling (1865-1936)
Citatet innebär att ord kan påverka människor djupt och knyter an till lektionen genom att betona vikten av att förstå och använda språk.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara ”Berättelsens struktur”. Det är relevant för ämnet eftersom eleverna kan använda veckans ord i berättelser och lära sig om hur man bygger upp en historia.