Lektionsplanering
Årskurs: 3 och 4
Ämne: Engelska
Tema: Grunder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll rör sig kring grundläggande ord och fraser på engelska, samt enkel kommunikation i vardagliga situationer. Det inkluderar att förstå och använda vanliga uttryck, kunna ställa och besvara enkla frågor samt att uttrycka sig på ett enkelt sätt om sig själv och sina intressen.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda grundläggande engelska ord och fraser. Eleven kan delta i enkla samtal och uttrycka sig om sig själv och sin vardag.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till grundläggande ord och fraser (10 min)
– Presentera de mest använda engelska fraserna som “Hello”, “My name is…”, “I like…”.
– Använd bilder och objekts exempel för att förstärka förståelsen av orden.
– Visa en kort video där dessa fraser används i dialoger.
Praktisk övning i par (15 min)
– Dela upp klassen i par och låt dem öva på att hälsa och presentera sig för varandra.
– Ge exempel på frågor de kan ställa, som “How are you?” och “What do you like to do?”.
– Gå runt i klassrummet och ge support och skapa en trygg miljö för övningarna.
Lyssnövning med låt (10 min)
– Spela en enkel engelsk barnsång som innehåller grundläggande ord och fraser.
– Härma och repetera tillsammans för att säkerställa att alla hänger med.
– Diskutera låtens innehåll och ord som hörts.
Avslutande diskussion (10 min)
– Samla eleverna för en gemensam genomgång av vad de lärt sig under lektionen.
– Be eleverna dela med sig av sina favoritord eller fraser.
– Förbered dem på nästa lektion genom att nämna att vi kommer att gå djupare in på att beskriva sig själv.
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en enkel “presentationstavla” där de skriver eller ritar något om sig själva, inklusive namn, ålder och intressen. De kommer sedan att presentera sina tavlor för klassen. Detta kopplar tillbaka till lektionens syfte att öva på att tala om sig själva på engelska.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad betyder “Hello” på svenska?
Svar: Hej.
– Hur svarar man på frågan “How are you?”?
Svar: I am fine, thank you.
– Vad säger man när man presenterar sig?
Svar: My name is [ditt namn].
– Ge ett exempel på ett intresse du kan nämna.
Svar: I like to play football.
– Vad var din favoritfras från lektionen?
Svar: (Valfritt svar).
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort text om sig själva på engelska (50-100 ord), där de inkluderar namn, ålder och några saker de gillar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att skriva en längre text, cirka 150 ord, där de beskriver sin familj och deras intressen. De ska använda så många nya ord och fraser som möjligt samt illustrera texten med bilder. Detta ger dem möjlighet att visa en djupare förståelse och uttryccansa för språket.
Förslag för nästa lektion
Tema: Beskriva sig själv och sin familj
Den nästa lektionen bör fokusera på att utöka språket för att kunna beskriva sin familj, inklusive ord för familjemedlemmar och deras intressen. Lektionen kommer att inkludera aktiviteter där eleverna kommer att öva på att ställa frågor och ge svar om sina familjer och sig själva, vilket kopplar till kunskapskraven för att kommunicera om sig själva.
Förberedelser
– Förbereda material för presentationstavlor (papper, färger).
– Välja en lämplig sång för lyssnövningen.
– Skapa exempel på en presentationstavla för att visa eleverna.