Historiska Bilder i Bildämnet – Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Historiska bilder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och analysera bilder från olika tidsepoker, vilket förbättrar deras förståelse för hur bilder kan återspegla samhälle och kultur. Det centrala innehållet omfattar både skapande av egna bilder och kritisk analys av befintliga verk.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och förklara innehållet i bilder och kan ge exempel på hur bildspråk kan används för att berätta en historia eller för att förmedla känslor och tankar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till historiska bilder (10 min)
- Berätta om vad historiska bilder är och deras betydelse för att förstå en tid eller kultur.
- Visa exempel på olika typer av historiska bilder (målningar, fotografier, affischer) och diskutera deras kontext.
- Diskutera hur bilder kan påverka vår uppfattning om historia och varför vissa bilder blir kända.
Genomgång av analysmetoder (10 min)
- Lär eleverna enkla metoder för att analysera bilder: innehåll, komposition, färg och känsla.
- Gå igenom vad man kan tänka på när man analyserar en bild: Vilken tidsepok är det? Vilka känslor förmedlas?
- Diskutera vikten av att ställa frågor kring vad bilden inte visar.
Analys av historiska bilder (20 min)
- Dela ut bilder från olika historiska epoker för eleverna att analysera. Ge dem instruktioner att använda analysmetoderna.
- Be eleverna arbeta i grupper för att diskutera vad de ser och vad de tror att bilden vill förmedla.
- Gå runt i klassrummet och ge stöd och vägledning under deras diskussioner.
Reflektion och delning av analyser (10 min)
- Låt varje grupp presentera sin bild och dela med sig av sina analyser.
- Diskutera vad de har lärt sig om att tolka bilder och hur olika perspektiv kan påverka förståelsen av en bild.
- Avsluta med frågor om hur viktiga bilder är för att förstå historien.
Aktivitet
I denna lektion får eleverna möjligheten att analysera och diskutera historiska bilder, vilket hjälper dem att förstå och tolka bilder från olika tidsepoker. Genom detta arbete uppmuntras de att tänka kritiskt kring vad bilder kan berätta. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilken bild analyserade ni och vad föreställde den? Svar: (kort beskrivning av bilden)
- Vilka känslor förmedlade bilden enligt er analys? Svar: (beskrivningar av känslor)
- Vad var det mest intressanta ni lärde er om bilden? Svar: (reflektion över ny kunskap)
- Vilka frågor ställde ni er om bilden och dess historia? Svar: (lista över frågor)
- Hur tror ni att bilder påverkar vårt minne av historien? Svar: (kort reflektion)