Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Kollage av identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med olika tekniker och material i bildskapande, där fokus ligger på att uttrycka och utforska identitet. Det centrala innehållet syftar till att kombinera kreativa uttryck med reflektion över vad som definierar oss som individer.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa bilder som på olika sätt uttrycker identitet och kan beskriva sina val och processer i skapandet. De visar förmåga att använda material och tekniker i sitt arbete.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till identitet och kollage (10 min)
- Berätta vad identitet innebär och hur det kan uttryckas genom konst.
- Visa exempel på kollage som handlar om identitet, kultur och personliga erfarenheter.
- Diskutera hur bilder och material kan representera olika sidor av en persons identitet.
Genomgång av material och tekniker (10 min)
- Gå igenom vilka material som eleverna kan använda för sina kollage (papper, tidningar, bilder, färg).
- Demonstrera hur man kan klippa, klistra och arrangera olika element för att skapa en meningsfull komposition.
- Diskutera vikten av att tänka på hur varje element bidrar till det övergripande budskapet.
Skapande av identitetskollage (20 min)
- Låt eleverna börja arbeta med sina egna kollage om sin identitet, där de kan använda bilder och material som speglar deras intressen, kultur och personligheter.
- Uppmuntra dem att vara kreativa och tänka på både färg och komposition.
- Gå runt och ge stöd och feedback under skapandeprocessen.
Reflektion och delning av kollage (10 min)
- Låt eleverna presentera sina kollage för klassen och förklara sina val av material och vad det representerar.
- Diskutera vilken känsla eller mening de ville förmedla med sitt kollage.
- Avsluta med att lyfta vikten av att förstå och respektera olika identiteter.
Aktivitet
I denna lektion får eleverna möjlighet att skapa ett kollage som uttrycker deras egen identitet. Genom att använda olika tekniker och material får de utforska och reflektera över vad som gör dem unika. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad har du valt att inkludera i ditt kollage och varför? Svar: (kort beskrivning av element)
- Hur representerar ditt kollage din identitet? Svar: (reflektion kring koppling)
- Vilka känslor vill du förmedla med ditt kollage? Svar: (kort beskrivning av känslor)
- Vad tyckte du var mest utmanande med att skapa ditt kollage? Svar: (reflektion över utmaningar)
- Vad lärde du dig om identitet genom detta arbete? Svar: (kort reflektionsfråga)