# Lektionsplanering
**Årskurs:** 3
**Ämne eller kurs:** Bild
**Tema:** Kultur och traditioner
## Koppling till styrdokument
### Centralt innehåll
I årskurs 3 ska eleverna ges möjlighet att utforska och förstå kulturella traditioner och högtider. Lektionen fokuserar på att måla och illustrera olika kulturella uttryck och traditioner, vilket främjar en förståelse för mångfald.
### Kunskapskrav
Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material samt kan beskriva och reflektera över sina skapelser och de val de gör.
## Lärarledda instruktioner
### Introduktion till kultur och traditioner (10 min)
– Diskutera vad kultur och traditioner innebär och ge exempel på olika högtider.
– Visa exempel på konstverk som representerar kulturella traditioner.
– Ställ frågor kring hur traditioner kan uttryckas genom konst.
### Genomgång av material och tekniker (10 min)
– Introducera de material som ska användas (papper, färger, penslar, collage-material).
– Demonstrera tekniker för att avbilda kulturella element.
– Diskutera vikten av att använda symboler och färger som har kulturell betydelse.
### Planering av eget konstverk (15 min)
– Eleverna får välja en tradition eller en högtid att illustrera och göra en skiss.
– Läraren går runt och hjälper till med idéutveckling och ger feedback på skisserna.
– Uppmuntra eleverna att tänka på hur de kan använda olika element för att representera sina val.
### Skapa bilder av kulturella traditioner (15 min)
– Eleverna arbetar med att skapa sina bilder med fokus på deras valda traditioner.
– Läraren stöttar och ger uppmuntran under skapandeprocessen.
– Avsluta lektionen med att visa upp bilderna och diskutera de olika traditionerna som representeras.
## Aktivitet
Eleverna får skapa en bild som visar en kulturell tradition eller högtid. De ska inkludera detaljer av både traditionen och eventuella symboler samt motivera val av färger och mönster.
## Exit-ticket
– Vilken tradition valde du att illustrera? Svar: (kort svar)
– Vad var det mest intressanta med att lära sig om traditionen? Svar: (kort svar)
– Hur valde du färger för din bild? Svar: (lista)
– Vad tyckte du var roligast med att skapa din bild? Svar: (känsla)
– Vilken del av din bild är du mest nöjd med? Svar: (kort svar)
## Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att undersöka en annan kulturell tradition eller högtid och rita en bild av den. De ska skriva några meningar om vad de lärt sig. Hemuppgiften kan både fungera som en läxa och som en kompletteringsuppgift för elever som uteblivit.
## Citat
*”Konst är en språklig tillgång för att dela traditioner som binder oss samman.”* – Okänd
Citatet betonar vikten av att förstå och uttrycka kulturella traditioner genom konst, vilket är centralt i denna lektion.
## Nästa lektion
För nästa lektion föreslås temat “Superhjältar”, där eleverna får designa och rita sina egna superhjältar, inklusive superkrafter och bakgrundshistorier. Detta tema uppmuntrar kreativitet och fantasi. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.