Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Biologi – Hudens funktioner

Lektionsplanering: Hudens funktioner

Årskurs: 3

Ämne: Biologi

Tema: Hudens funktioner och betydelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Hudens funktioner och betydelse för människokroppen.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3]

Betygskriterier

“Eleven kan berätta om hudens uppbyggnad och funktion samt dess betydelse för skydd och hälsa.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till huden (10 min)

  • Fråga eleverna vad de vet om huden och varför den är viktig för kroppen.
  • Presentera huden som kroppens största organ och diskutera dess uppdrag att skydda mot skador och infektioner.

Genomgång av hudens struktur (20 min)

  • Använd en bild eller modell för att visa hudens olika lager: överhuden, läderhuden och underhuden.
  • Förklara hudens uppbyggnad och funktion, inklusive hur den hjälper till att reglera kroppstemperaturen och producera vitamin D.
  • Diskutera hur huden känns (känsel) och hur den hjälper oss att uppfatta vår omgivning.

Praktisk övning: Huden i fokus (15 min)

  • Dela upp klassen i små grupper och ge dem i uppdrag att undersöka hur huden skyddar oss. De kan exempelvis diskutera hur huden reagerar på solens strålar eller hur sår läker.
  • Varje grupp presenterar sina insikter för klassen.

Avslutning och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta lektionens viktiga punkter om hudens funktion och struktur.
  • Ställ frågor för att kontrollera elevernas förståelse, exempelvis: “Vad gör huden för att skydda oss?”

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Hud Kroppens yttersta skyddande lager, som består av flera olika lager. Från fornnordiska “húð”, som betyder “hud”.
Överhud Det yttersta lagret av huden som skyddar mot yttre faktorer. Från svenska “över” och “huid”, vilket betyder “huden”.
Läderhud Det mellanliggande lagret av huden som innehåller nerver och blodkärl. Från tysk “Leder”, vilket betyder “läder” men används här i samma betydelse som läderhud.
Underhud Det innersta lagret av huden som fungerar som isolering och stötdämpning. Från latin “hypodermis”, som betyder “under huden”.
Vitamin D Ett viktigt vitamin som produceras i huden när den exponeras för solens UV-strålar. Från latin “vita”, som betyder “liv”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka olika funktioner har huden för vår kropp?
  • B. Hur kan vi ta hand om vår hud för att hålla den frisk?
  • C. Vad händer om huden skadas? Hur påverkar det resten av kroppen?

Aktivitet

Eleverna kan skapa en “hudbok” där de ritar och namnger de olika delarna av huden. De ska rita överhuden, läderhuden och underhuden, och beskriva vad varje lager gör. De kan också inkludera information om hur vi skyddar huden, såsom solkräm, kläder och hygien.

Exit-ticket

  • Vad är hudens huvudsakliga funktion? (Att skydda kroppen)
  • Vilka lager består huden av? (Överhud, läderhud, underhud)
  • Hur hjälper huden oss att känna av vår omgivning? (Genom nervceller som reagerar på beröring och temperatur)
  • Vad producerar huden när vi är ute i solen? (Vitamin D)
  • Nämn en sak vi kan göra för att skydda huden. (Använda solkräm, klä på sig, hålla huden ren)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse (1-2 sidor) om “Huden på en äventyrare.” De ska beskriva hur huden skyddar äventyraren i olika utmaningar, från att klättra i berg till att simma i havet, och hur de kan ta hand om sin hud.

Citat

”Huden är en spegel av vår hälsa.” – Anonym. Detta citat betonar hur viktigt det är att ta hand om sin hud för att känna sig bra och må bra.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Kroppens reaktioner – känslor och hormoner” – Syftet med lektionen är att undersöka hur känslor påverkar kroppen och vilken roll hormoner spelar i detta.


Modern Tillbaka-knapp
×