Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Att berätta om sig själv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att lära sig att uttrycka sig själva och berätta om sina intressen, familj, och aktiviteter. Genom att använda engelska i självpresentationer kommer eleverna att utveckla sina muntliga och kommunikativa färdigheter.
Kunskapskrav
Eleven kan presentera sig själv och sina intressen på engelska samt ställa och besvara enklare frågor om sig själv och sina intressen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till självpresentationer (10 min)
• Förklara syftet med att kunna presentera sig själv. Diskutera varför detta är en viktig färdighet.
• Ge exempel på vad man kan inkludera i en självpräsentation, såsom namn, ålder, intressen, hobbyer, och familjeinformation (t.ex. “My name is Emily, I am 9 years old, and I love playing soccer.”).
Strukturera en självpresentation (10 min)
• Gå igenom hur en enkel presentation kan struktureras: inledning, huvuddel, och avslutning. Till exempel:
◦ Inledning: Namn och ålder
◦ Huvuddel: Intressen och hobbyer
◦ Avslutning: Vad man ser fram emot eller ett intressant faktum
• Diskutera exempel och svar på eventuella frågor som eleverna kan ha.
Praktisk övning: Skriva en presentation (15 min)
• Be eleverna att skriva ner sin egen självpresentation utifrån strukturen de har lärt sig. Rådgör dem att hålla det kortfattat, omkring 5-7 meningar.
• Ge dem tid att tänka igenom och skriva ner sina tankar och information.
Parövning: Presentera för varandra (10 min)
• Dela in klassen i par och låt dem turas om att presentera sig för varandra. Betona vikten av att lyssna och ställa frågor efter presentationen för att göra det mer interaktivt.
• Ge dem möjlighet att ge positiv feedback till varandra.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om att presentera sig själva.
• Diskutera hur det kändes att dela information om sig själv och hur man kan bli bättre på att uttrycka sig på engelska.
Aktivitet
Eleverna ska i grupparbeten skapa en presentation som de ska dela i klassen. De ska bestämma i förväg vem som ska presentera vad och se till att alla i gruppen bidrar till innehållet. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är viktigt att inkludera i din självpresentation? (Svar: Ditt namn, ålder, intressen)
• Hur kan du börja en presentation? (Exempel: “Hello, my name is…”)
• Nämn något du tycker är intressant att dela om dig själv. (Öppen fråga)
• Varför är det bra att kunna presentera sig själv? (Svar: För att kunna kommunicera med andra)
• Vad kan du fråga någon efter deras presentation? (Exempel: “What do you like to do in your free time?”)
Hemläxa
Skriv en kort presentation (5-7 meningar) på engelska som du kan använda nästa gång för att presentera dig själv inför klassen. Tänk på att inkludera namn, ålder, intressen och något intressant om dig själv.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att skapa en poster där de inkluderar bilder och information om sig själva (t.ex. favoritmat, hobbies, familj). De ska kunna använda affischen för att stödja sin muntliga presentation när de delar med klassen.
Förslag för nästa lektion
Tema: Vanliga aktiviteter och rutiner
I nästa lektion kan fokus ligga på att använda vardagliga aktiviteter och rutiner i meningar. Eleverna kommer att lära sig hur man formar meningar kring vad de gör på daglig basis och hur de uttrycker sina vanor, vilket kommer att ge dem verktyg för att prata om sina liv och aktiviteter.
Förberedelser
• Samla exempel på självpresentationer för att ge inspiration till eleverna.
• Förbereda papper och material för posteraktiviteten.
• Se till att det finns en interaktiv plattform eller material för gruppövningen.