Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Att besvara frågor om intressen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1–3 omfattar det centrala innehållet i engelska vardagliga situationer och elevnära ämnen, inklusive intressen och hobbys. Eleverna ska ges möjlighet att höra och läsa enkle texter som är instruktioner och beskrivningar, samt träna på att svara på frågor om sina egna och andras intressen.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i samtal där de kan ge svar på enkla frågor och uttrycka sina åsikter. De ska också kunna använda korta fraser och ord i sina svar, vilket visar en grundläggande förståelse för samtal.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till besvarande av frågor (10 min)
• Presentera dagens tema och förklara vikten av att ge korrekta och tydliga svar på ställda frågor.
• Ge exempel på hur man kan besvara både ja/nej-frågor och öppna frågor.
• Diskutera med eleverna om varför svar är viktiga i en konversation.
Lyssna och svara (10 min)
• Spela upp en kort dialog där personer ställer frågor och ger svar om intressen.
• Be eleverna lyssna noggrant och anteckna svaren.
• Diskutera svaren i klassen och be eleverna dela med sig av vad de har lyssnat på.
Praktiska övningar i grupper (15 min)
• Dela upp eleverna i små grupper och låt dem öva på att ställa frågor till varandra och besvara dem gällande sina intressen.
• Ge dem exempel på frågor och uppmuntra dem att ge utförliga svar.
• Rotera så att alla får ställa och besvara frågor till olika personer.
Sammanfattning och feedback (10 min)
• Sammanfatta vad vi har lärt oss om att besvara frågor.
• Diskutera med eleverna om betydelsen av tydliga och intressanta svar.
• Låt varje elev ge ett exempel på ett bra svar de hörde under övningarna.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Låt eleverna reflektera över frågor och svar de fått under lektionen. Vad lärde de sig om sina kamrater?
• Diskutera vikten av att uppskatta andras svar och ge dem beröm.
Aktivitet
Som en kreativ övning kan eleverna skapa en “fråge- och svar-portfolio” där de skriver ner fem frågor de ställer och svar de gett till sina klasskamrater. Denna övning kopplar direkt till lektionens tema och hjälper dem att reflektera över hur konversationer fungerar.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
• Fråga 1: Vad behöver du göra för att besvara en fråga? Svar: Lyssna noga och tänka på ett bra svar.
• Fråga 2: Vad är en öppen fråga? Svar: En fråga som kräver mer än ett ja eller ett nej.
• Fråga 3: Hur kan du ge ett intressant svar? Svar: Genom att lägga till mer information eller en personlig åsikt.
• Fråga 4: Ge ett exempel på en fråga du ställde idag. Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 5: Vad var det mest intressanta svaret du hörde? Svar: (fritt svar från eleverna).
Hemläxa
Eleverna ska skriva ner tre frågor de vill ställa till en vuxen om deras intressen, samt förbereda svar som de tror att vuxna skulle ge. Längd: 50-100 ord.
Fördjupningsuppgift
För de intresserade eleverna kan de få i uppgift att göra en kort intervju med en vuxen där de ställer sina frågor om intressen och skriver ner svaren. Målet är att hjälpa dem uttrycka sig och engagera sig med andra, samt att läsa, skriva och reflektera över diskussioner.
Förslag för nästa lektion
Temat: Samtala om intressen
I nästa lektion kan vi fokusera på att sammanfoga alla färdigheter vi lärt oss och skapa längre samtal om intressen. Eleverna kommer att få öva på att använda både frågor och svar i dialoger och diskutera sina favorithobbyer med varandra. Detta stödjer deras kommunikationsförmåga, och ger praktisk erfarenhet av att delta i och upprätthålla samtal.
Förberedelser
• Förbered exempel på frågor och svar att ge eleverna som inspiration.
• Samla ljudklipp eller korta dialoger för övningarna.
• Förbered material för “fråge- och svar-portfolio” (papper, färgpennor).