En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Engelska – Att ställa frågor om intressen

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Att ställa frågor om intressen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1–3 omfattar det centrala innehållet i engelska vardagliga och elevnära situationer, intressen, personer och platser. Denna undervisning ska hjälpa eleverna att ställa frågor och svara i samtal om personliga intressen, samt använda korta fraser för att upprätthålla interaktioner.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna ställa frågor och svara på enkla frågor om elevnära ämnen. De ska också kunna föra samtal där de ställer frågor, ger kommentarer och framför sina åsikter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till frågeställningar (10 min)

– Presentera dagens tema och förklara vikten av att ställa frågor för att lära känna andra.

– Ge exempel på olika typer av frågor: ja/nej-frågor, öppna frågor osv.

– Använd bilder och rollspel för att demonstrera hur frågor kan användas i samtal.

Lyssna och ställa frågor (10 min)

– Spela upp en kort ljudberättelse eller en dialog som innehåller frågor och svar relaterade till intressen.

– Be eleverna lyssna noggrant och notera några frågor som ställs i dialogen.

– Diskutera med klassen vad olika frågor kan avslöja om personers intressen.

Praktiska övningar i par (15 min)

– Låt eleverna arbeta i par där de tränar på att ställa frågor till varandra om sina intressen.

– Ge dem riktlinjer för typiska frågor och uppmuntra dem att vara kreativa i sina follow-up frågor.

– Rotera paren så att alla får möjligheten att ställa frågor till flera klasskamrater.

Sammanfattning av lärdomarna (10 min)

– Sammanfatta vad vi har lärt oss om ställande av frågor.

– Diskutera varför frågor är viktiga även i andra kulturer och sammanhang.

– Fråga eleven vad de tyckte var mest intressant veckan som gått och uppmuntra till diskussion.

Avslutning med reflektion (5 min)

– Låt eleverna reflektera över ställda frågor och svar de fick under lektionen. Vad lärde de sig om varandra?

– Prata om vikten av att vara nyfiken och öppen när man ställer frågor.

Aktivitet

Som en kreativ uppgift kan eleverna skapa en “frågobok” där de sammanställer intressanta frågor om sig själva och klasskamrater för att lära känna varandra bättre. Detta kopplar direkt till lektionens tema och syfte att fördjupa förståelsen för ställande av frågor. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

– Fråga 1: Varför är det viktigt att ställa frågor? Svar: För att lära känna andra.

– Fråga 2: Nämn en fråga du ställde under lektionen. Svar: (fritt svar från eleverna).

– Fråga 3: Ge ett exempel på en öppen fråga. Svar: Vad tycker du är roligt att göra?

– Fråga 4: Hur kan du ställa frågor bättre? Svar: Genom att vara nyfiken och lyssna noga.

– Fråga 5: Vad var det mest intressanta du lärde dig om en klasskamrat? Svar: (fritt svar från eleverna).

Hemläxa

Eleverna ska skriva ner tre intressanta frågor de vill ställa till en familjemedlem eller vän om deras intressen och hobbies. Längd: 50-100 ord.

Fördjupningsuppgift

För de intresserade eleverna kan de få i uppgift att göra en kort intervju med en släkting eller vän, där de ställer sina frågor och skriver ner svaren. De ska sedan återberätta intervjun i klassrummet. Målet är att öva på formulering och struktur i muntlig framställning.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att besvara frågor och dela intressen. I nästa lektion kan vi fokusera på hur man besvarar frågor och ger mer detaljerade förklaringar om sina intressen. Genom att använda lärdomarna från tidigare lektioner kommer eleverna att få möjlighet att öva på att dela med sig av sina egna intressen och svara på andras frågor, vilket stödjer förmågan att delta i samtal och diskussioner.

Förberedelser

– Förbered exempel på olika typer av frågor att ge eleverna.

– Samla ljudklipp eller berättelser för aktivitet som innehåller frågor.

– Förbered material för “frågoboken” (papper, färgpennor).


×