Lektion. Åk. 3. Engelska – Bygga enkla meningar

Lektionsplanering

Årskurs: 3

Ämne: Engelska

Tema: Bygga enkla meningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att hjälpa eleverna att skapa enkla meningar med hjälp av ord de lärt sig. Genom att arbeta med bilder och stödord får eleverna en djupare förståelse för meningsbyggnad och hur orden används i kontext.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera och använda enkla meningar i tal och skrift. Eleven kan med stöd skapa meningar och beskriva sig själv och sina omgivningar med hjälp av grundläggande ordförråd.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till meningsbyggnad (10 min)

  • Förklara vad en mening är och dess beståndsdelar.
  • Ge exempel på en enkel mening och bryt ner den i substantiv, verb och adjektiv.
  • Förklara vikten av orden i en mening.
  • Använd bildmaterial som stöd.

Arbeta med stödord och bilder (15 min)

  • Dela ut bilder med tillhörande ord (substantiv och verb) till varje elev.
  • Låt eleverna arbeta i par och skapa meningar baserat på sina bilder.
  • Be dem använda stödord för att konstruera meningar.
  • Låt dem läsa sina meningar högt för varandra.

Meningar med struktur (15 min)

  • Introducera strukturen “Substantiv + verb + adjektiv” för att skapa mer komplexa meningar.
  • Ge eleverna exempel och låt dem omformulera sina meningar med denna struktur.
  • Diskutera skillnaderna mellan deras ursprungliga meningar och de nya.
  • Samla in några exempel och diskutera dem gemensamt i klassen.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta dagens lektion och repetera vad de har lärt sig om meningsbyggnad.
  • Ställ frågor till eleverna: Vilka meningar tänker ni använda i framtiden?
  • Ge positiv feedback på deras insatser och uppmuntra dem att använda sina meningar hemma.
  • Samla in några exempel som ”klassens meningar”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi använda de meningar vi har skapat i vårt dagliga liv? Kan ni ge exempel från er vardag?
  • B. Vad tycker ni är svårast med att skapa meningar på engelska? Hur kan vi lösa det?
  • C. Vilken mening gillade ni mest bland de ni skapade, och varför?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppgift att genomföra en “minisaga” där de med hjälp av bilder och ord ska skapa en gemensam berättelse. Varje elev bidrar med en mening och de ska turas om att bygga vidare på historien. Efter att de avslutat berättelsen, ska de skriva ned hela sagan och illustrera den med egna bilder. Aktiviteten syftar till att stimulera kreativitet och samarbete bland eleverna.

Exit-ticket

  • Skriv en mening som beskriver något du ser i klassrummet.
  • Vilket ord var svårast att använda idag?
  • Kan du ge ett exempel på en mening där du använder ett adjektiv?
  • Vad var detta lektionens bästa del?
  • Hur kommer du att använda de meningar vi lärt oss i framtiden?

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva tre egna meningar om sin favoritplats, person eller djur och rita en bild som representerar varje mening. Det ska hjälpa dem att förstärka både meningsbyggnad och kreativt tänkande. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.


Modern Tillbaka-knapp