Lektionsplanering: Byggnader och platser i staden
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Byggnader och platser i staden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till olika byggnader och platser i staden. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika platser och vad man kan göra på dessa platser.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika byggnader och platser i staden på engelska och beskriva deras funktion. De ska också kunna använda dessa ord i meningar och samtal.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till byggnader och platser i staden (10 min)
- Visa bilder av olika byggnader och platser i staden, såsom skola, park, bibliotek, affär, restaurang och sjukhus.
- Säg namnen på varje plats och låt eleverna upprepa efter dig.
- Diskutera kort vad man gör på varje plats. Ställ frågor som “What can you find in a park?” för att engagera eleverna.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder av byggnader och platser tillsammans med namnen på dessa.
- Låt eleverna para ihop bilderna med rätt ord.
- Genomför en aktiv övning där de får visa sina kort och förklara vad de ofta gör där.
- Diskutera skillnaderna mellan olika platser och deras betydelse i samhället.
Praktisk aktivitet (15 min)
- Eleverna får i uppgift att rita en karta över sin stad eller sitt område, där de markerar var olika byggnader och platser ligger.
- De ska namnge varje plats på engelska och skriva en mening om vad man kan göra där, till exempel “I can borrow books at the library.”
- Låt dem presentera sina kartor för klassen och beskriva sina platser.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om byggnader och platser i staden.
- Diskutera hur dessa platser bidrar till samhället och våra dagliga liv.
- Fråga eleverna vilken plats de tyckte mest om och varför.
- Avsluta med att repetera de ord och fraser som de har lärt sig under lektionen.
Diskussionsfrågor
- A. Vilken är din favoritbyggnad i din stad och varför?
- B. Vilka platser brukar du besöka ofta? Vad gör du där?
- C. Om du fick designa en ny plats för staden, vad skulle det vara?
Aktivitet
Eleverna ska göra en “stadsguide” där de beskriver tre av sina favoritplatser i staden. De ska inkludera bilder av platserna och skriva en kort beskrivning av vad de gör där och varför det är speciellt. Denna aktivitet hjälper dem att reflektera över sin omgivning och stärker deras skriv- och presentationsförmågor.
Exit-ticket
Spännande avslutningsövningar för att samla in feedback och reflektioner från eleverna.
M.v.h. Isak Skogstad