Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Framtiden och att uttrycka avsikter med “will”
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Denna lektion syftar till att introducera eleverna till hur man använder “will” för att uttrycka framtida händelser och avsikter. Genom att träna på att bilda meningar om framtiden kommer eleverna att stärka sina kommunikativa färdigheter.
Kunskapskrav
Eleven kan använda “will” för att formulera framtida händelser samt skapa tydliga och korrekta meningar som handlar om planer och avsikter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av framtidsformen (10 min)
- Förklara vad “will” betyder och när det används för att tala om framtiden.
- Ge exempel på meningar med “will” (ex. “I will go to the park.” “She will eat lunch.”).
- Diskutera skillnaden mellan “will” och “going to” för att uttrycka framtiden.
Bilda meningar i framtiden (15 min)
- Låt eleverna öva med att skapa egna meningar som uttrycker framtidsplaner av olika slag, i par.
- Samla exempel från eleverna och låt dem läsa upp sina meningar för klassen.
- Diskutera hur man kan göra framtidsmeningar mer intressanta genom att lägga till detaljer.
Framtidsplanering (15 min)
- Eleverna får i uppgift att planera en framtida aktivitet eller händelse (ex. en resa, en fest, en sporttävling).
- De ska skriva ner vad de kommer att göra, var de ska vara och med vem de ska gå.
- Låt dem dela sina planer i små grupper och ge varandra feedback.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vad de har lärt sig om att använda “will” i meningar.
- Diskutera varför det är viktigt att kunna uttrycka framtida avsikter.
- Ställ frågor som “Vad ser ni fram emot att göra i framtiden?”.
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en “framtidsvision” där de ritar eller klipper ut bilder av aktiviteter eller mål de har för framtiden och skriver meningar med “will” kopplade till varje bild. Dessa kan sedan ställas ut i klassrummet. Om du vill ha en detaljerad aktivitetsbeskrivning kan du skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad betyder “will” i engelska?
- Svar: Det används för att prata om framtiden.
- Kan du ge ett exempel på en mening med “will”?
- Svar: “I will go to school tomorrow.”
- Hur kan vi skilja mellan “will” och “going to”?
- Svar: “Will” använder vi för snabba beslut eller löften, medan “going to” används för planer.
- Nämn en mening där “will” används för att uttrycka en plan.
- Svar: “We will have a picnic this weekend.”
- Varför är det viktigt att veta hur man pratar om framtiden?
- Svar: För att kunna kommunicera våra planer och drömmar.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ner en kort text där de beskriver minst tre saker de planerar att göra i framtiden med hjälp av “will”. De får också rita en bild kopplad till varje plan. Hemuppgiften kan också fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit frånvarande. Om du vill ha en detaljerad hemuppgiftsbeskrivning kan du skriva “Hemuppgift”.
Citat
“The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams.” – Eleanor Roosevelt (1933) Detta citat betonar vikten av att tro på sina framtida planer och drömmar, vilket knyter an till lektionen om hur vi formulerar våra avsikter.
Nästa lektion
För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på att kombinera olika tider i språket, såsom att växla mellan nuvarande, förflutna och framtida. Detta är relevant för att hjälpa eleverna att skapa mer komplexa och intressanta meningar i sina berättelser. Om du vill ha en lektionsplanering för detta tema kan du skriva “Nästa”.