Lektion. Åk. 3. Engelska – Grundläggande konversationer

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Grundläggande konversationer

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att öva på att skapa och delta i grundläggande konversationer på engelska. Genom att använda frågor, svar och dialoger ska eleverna få förbättrade färdigheter i muntlig kommunikation och interaktion med sina klasskamrater.

Centralt innehåll

Eleven kan delta i enkla samtal och använda frågor och svar för att interagera med andra. De kan formulera och förstå enkla meningar i konversationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till konversationer (10 min)

• Förklara vikten av att kunna föra samtal och interagera med andra på engelska.
• Gå igenom de grundläggande delarna av en konversation: hälsningar, att ställa frågor och att ge svar.
• Ge exempel på enkla dialoger som kan förekomma i vardagen (t.ex. “Hello, how are you?” “I’m fine, thank you.”).

Rollspel: Vanliga situationer (15 min)

• Dela in klassen i par och ge dem olika scenarier där de ska genomföra en kort konversation. Exempel på scenarier kan vara:
◦ Att träffa en ny vän
◦ Att fråga om vägen
◦ Att diskutera deras favoritaktiviteter
• Ge eleverna några exempel på meningar och fraser de kan använda.

Praktisk övning: Konversationskort (10 min)

• Ge varje par några kort med olika frågor och ämnen de ska diskutera. Kartorna kan innehålla frågor om exempelvis:
◦ Favoritmat
◦ Husdjur
◦ Intressen
• Eleverna ska turas om att dra ett kort och ställa frågan till sin partner.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

• Gå igenom vad eleverna har lärt sig under lektionen kring konversationer.
• Diskutera vikten av att vara lyhörd och att bemöta svar korrekt. Fråga eleverna om deras upplevelser och vad de tyckte var utmanande eller roligt.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper om tre skapa ett rollspel där två av dem spelar en konversation baserad på ett givet scenario, medan den tredje personen observerar och ger feedback. Varje grupp presenterar sin konversation för klassen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är viktigt att komma ihåg när man för en konversation? (Svar: Att ställa frågor och lyssna)
• Nämn en mening du kan använda för att hälsa. (Exempel: Hi, how are you?)
• Hur börjar man en konversation? (Exempel: Hello, my name is…)
• Vilken fråga kan du ställa för att lära känna någon? (Exempel: What is your favorite color?)
• Varför är det bra att öva på konversationer? (Svar: För att förbättra sina språkfärdigheter och förståelse)

Hemläxa

Skriv en kort dialog (5-7 meningar) mellan två personer som träffas för första gången. Använd olika frågor och svar för att göra konversationen intressant.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att spela in en konversation med en vän eller familjemedlem där de upprepar en av de scenarier som de har övat på under lektionen. De ska visa att de kan använda fraser och frågor på engelska i sin kommunikation. De kan sedan spela upp inspelningen för klassen och diskutera vad de gjorde bra och vad som gick att förbättra.

Förslag för nästa lektion

Tema: Att berätta om sig själv
I nästa lektion kan fokus ligga på att eleverna lär sig att berätta om sig själva på engelska. De kommer att förbereda och öva på att beskriva sina intressen, hobbyer, familj och vad de gillar. Detta kommer att hjälpa dem att bygga förtroende och ge dem fler verktyg för att engagera sig i konversationer.

Förberedelser

• Samla exempel på korta dialoger för att illustrera naturliga konversationer.
• Förbered konversationskort med frågor och ämnen för cirkulationsövningen.
• Se till att det finns material och resurser för inspelning om det skulle bli aktuellt för fördjupningsuppgiften.


Modern Tillbaka-knapp