En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Engelska – Hobbyer och fritidsaktiviteter

Lektionsplanering

Årskurs: 3

Ämne: Engelska

Tema: Ord för hobbyer och fritidsaktiviteter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till hobbyer och fritidsaktiviteter. Eleverna kommer att lära sig att namnge vanliga aktiviteter och beskriva sina egna intressen och fritidsvanor.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika hobbyer och fritidsaktiviteter på engelska samt använda dessa ord i enkla meningar. De ska också kunna diskutera sina egna intressen och aktiviteter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hobbyer och fritidsaktiviteter (10 min)

  • Visa bilder av olika hobbyer och fritidsaktiviteter, såsom att läsa, spela fotboll, måla, dansa och spela musik.
  • Säg namnen på aktiviteterna och låt eleverna upprepa efter dig.
  • Diskutera kort vad varje aktivitet innebär. Ställ frågor som “What hobbies do you enjoy?” för att engagera eleverna.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med bilder av olika hobbyer och aktiviteter.
  • Låt eleverna para ihop bilderna med rätt ord.
  • Genomför en aktiv övning där eleverna beskriver sin favoritaktivitet och varför de gillar den.
  • Diskutera variety hobbyers roll i att främja våra färdigheter och sociala liv.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att göra en “hobby- och intressebok” där de ritar och namnger sina tre favoritaktiviteter. De ska också skriva en kort mening om vad de gör och varför de tycker om att göra det.
  • Varje elev får presentera sin bok för klassen och berätta om sina favoritaktiviteter.
  • Organisera en “hobbymässa” där eleverna kan dela sin hobby med sin klass, antingen genom en presentation eller ett praktiskt exempel.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om hobbyer och fritidsaktiviteter.
  • Diskutera hur hobbyer kan stärka vänskapsband och hjälpa oss att koppla av.
  • Fråga eleverna hur ofta de utövar sina hobbyer och om de har några hobbyer de vill prova på.
  • Avsluta med att repetera de ord och fraser som diskuterats under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken hobby gillar du mest och varför?
  • B. Har du någon hobby som du skulle vilja dela med dina vänner?
  • C. Om du kunde prova en ny hobby, vilken skulle det vara?

Aktivitet

Eleverna ska göra en poster om en hobby de skulle vilja prova. De ska inkludera en illustration av hobbyn samt namnet på hobbyn och en kort beskrivning av varför de valde just den. Denna aktivitet hjälper dem att reflektera över sina intressen och lära sig att beskriva dem på engelska.


×