En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Engelska – Intressen och hobbyer

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Intressen och hobbyer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1–3 omfattar det centrala innehållet i engelska ämnesområden som är välbekanta för eleverna, inklusive intressen och hobbyer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att lyssna och läsa uppgifter som beskriver personer och deras intressen, samt skapa presentationer om egna hobbyer och aktiviteter.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna göra presentationer om ämnesområden som är bekanta för dem, samt delta i dialoger och samtal om intressen och aktiviteter, med hjälp av korta fraser och välbekanta ord.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till intressen (10 min)

• Presentera temat genom att förklara vad ett intresse är och ge exempel på olika hobbyer.
• Använd bilder och exempel för att diskutera kända intressen, som sporter, musik och konst.
• Fråga klassen om deras egna intressen för att engagera dem.

Lyssna och förstå (10 min)

• Spela upp en enkel berättelse eller en sång på engelska som handlar om olika hobbyer.
• Efter att de har lyssnat, ställ frågor för att testa förståelse och be om iakttagelser om intressena i berättelsen.
• Låt eleverna diskutera i par vad de tyckte om berättelsen.

Skriva om egna intressen (15 min)

• Be eleverna att skriva ner eller rita sina egna intressen och hobbyer.
• Ge tid för att dela med sig av sina intressen i smågrupper, vilket uppmuntrar kommunikation och praktisk tillämpning av språket.
• Hjälp till med ord och fraser som kan användas i deras beskrivningar.

Gruppdiskussion (10 min)

• Sammanfatta vad vi har lärt oss om intressen.
• Discussera hur intressen kan variera mellan olika personer och kulturer.
• Fråga eleverna om de känner till några engelska fraser de kan använda för att fråga om andras intressen.

Avslutning och reflektionsfrågor (5 min)

• Avsluta lektionen med att be eleverna reflektera över vad de har lärt sig och dela med sig av något nytt de lärt sig om sina klasskamrater.

Aktivitet

Som en praktisk övning kan eleverna skapa en “intressevägg” där de sätter upp bilder och ord kopplade till sina intressen. Detta kopplar till temat för lektionen genom att fördjupa deras förståelse av hur man beskriver hobbyer på engelska.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

• Fråga 1: Vad är ett intresse? Svar: Något man tycker om att göra.
• Fråga 2: Nämn en hobby som du har. Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 3: Hur kan du fråga någon om deras intressen på engelska? Svar: What do you like to do?
• Fråga 4: Kan du nämna en intressant sak som vi lärde oss idag? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 5: Vad var din favoritdel av lektionen? Svar: (fritt svar från eleverna).

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text om sitt intresse och varför de gillar det. Längd: 50-100 ord.

Fördjupningsuppgift

För extra utmaning kan elever som är intresserade göra en kort presentation (200-300 ord) om en känd person och deras intressen eller hobbyer. Denna uppgift ger dem möjlighet att visa en högre nivå av språkbruk och förståelse när de beskriver andras passioner.

Förslag för nästa lektion

Tema: Att ställa frågor om intressen
I nästa lektion kan vi fokusera på hur man ställer frågor om intressen och hobbyer för att lära känna varandra bättre. Genom att sprida nuvarande kunskaper om intressen kommer eleverna få möjlighet att träna sin kommunikativa förmåga och stärka sina sociala färdigheter. Dessutom kommer vi att främja förmågan att lyssna och förstå svar relaterade till personliga intressen.

Förberedelser

• Förbered exempelbilder och korta texter om olika intressen.
• Samla frågor som eleverna kan använda när de pratar med varandra om intressen.
• Förbered material för “intresseväggen” (papper, färgpennor, klistermärken).


×