Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Att beskriva känslor och humör
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till känslor och humör. Eleverna kommer att lära sig att namnge olika känslor och kunna beskriva dem i olika situationer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika känslor och humör på engelska samt använda dessa ord i enkla meningar. De ska också kunna beskriva situationer där de upplever dessa känslor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till känslor och humör (10 min)
- Visa bilder som representerar olika känslor, såsom glad, ledsen, arg, rädd, överraskad och trött.
- Säg namnen på känslorna och låt eleverna upprepa efter dig.
- Diskutera kort vad varje känsla innebär och i vilka situationer vi kan känna dem. Ställ frågor som “When do you feel happy?” för att engagera eleverna.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder som representerar olika känslor och hämta delar av fraser som relaterar till dem.
- Låt eleverna para ihop bilderna med rätt ord.
- Genomför en övning där eleverna får turas om att känna igen och visa känslor genom att använda ansiktsuttryck, till exempel “Show me how you feel when you are sad.”
Praktisk aktivitet (15 min)
- Eleverna får i uppgift att skapa en “känslobok” där de skriver ner och illustrerar sina egna känslor. Varje sida ska beskriva en känsla, inkludera hur de känner sig i olika situationer och använda meningar som “I feel happy when…”.
- Varje elev får möjlighet att presentera sin känslobok för klassen och berätta om sina känslor.
- Organisera en “känslostafett” där eleverna får ge exempel på hur man kan hantera olika känslor i olika situationer.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om känslor och humör.
- Diskutera varför det är viktigt att kunna beskriva sina känslor och hur vi kan hjälpa andra som känner sig ledsna eller arga.
- Fråga eleverna hur de kan hantera sina känslor på ett positivt sätt.
- Avsluta med att repetera de känslor och fraser som de lärt sig under lektionen.
Diskussionsfrågor
- A. Kan ni berätta om en gång när ni kände er glada? Vad hände då?
- B. Hur känner ni när ni vinner ett spel?
- C. Vad gör ni för att må bättre om ni är ledsna?
Aktivitet
Eleverna ska beskriva en situation där de kände en stark känsla. De ska skriva ner vad som hände och hur de kände sig i den situationen samt rita en bild som representerar den känslan. Denna aktivitet hjälper dem att reflektera över sina känslor och att uttrycka dem verbalt och visuellt.